اکثر افراد دارای اختلالات روانی از بیماری خود خبر ندارند

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ‘عباسعلی ناصحی’ افزود: وزارت بهداشت هنوز آمار دقیق شیوع این بیماریها را ندارد و قرار است آمار آن تا آخر امسال آماده شود.

وی با بیان اینکه به طورکلی ۸۵ درصد بیماران روانی در کشورهای توسعه نیافته از بیماری خود خبر ندارند، خاطر نشان کرد: طرح آمارگیری کشوری از این بیماریها که قرار بود تا آخر سال ۹۰ به اتمام برسد، تمام نشده و احتمالاً تا آخر امسال نتایج آن مشخص می‌شود.

مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت، تصریح کرد که کار میدانی آمارگیری از شیوع اختلالات روانی تمام شده است و اکنون در مرحله آنالیز داده ها هستیم به همین علت هنوز میزان شیوع این بیماریها در کشور به طور دقیق مشخص نیست.

وی تاکید کرد مسئله مهم این است سطح سواد مردم درباره سلامت روان در کشور بسیار پایین است و بسیاری از افرادی که دچار اختلالات روانی هستند از بیماری خود اطلاع ندارند و اگر خبر دارند هم نمی‌دانند که این اختلالات قابل درمان است و نمی‌دانند که باید به کجا مراجعه کنند.

ناصحی ادامه داد: مسئله نگران کننده دیگر این است که هنوز عده زیادی از مردم تصور می‌کنند که اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و وسواس حاصل تأثیر جن و دعاست و اعتقاد به این خرافات متأسفانه در تعداد قابل توجهی از مردم وجود دارد.

وی افزود: به همین علت عده زیادی از افرادی که به اختلالات روانی مبتلا می شوند برای درمان نزد فالگیر، دعانویس و جن گیر می‌روند و با مراجعه به این افراد بی صلاحیت بیش از پیش سلامت خود را به خطر می‌اندازند در حالی که اختلالات روانی عمدتاً ناشی از مشکلات جسمی در فرد است و باید درمان پزشکی شود.

مدیرکل سلامت روانی و اجتماعی وزارت بهداشت افزایش سطح آگاهی مردم در این زمینه را کار مهم رسانه ها دانست و گفت: این وظیفه‌ای است که نه فقط وزارت بهداشت بلکه به عهده دستگاههای متعدد مرتبط در کشور از جمله صدا و سیما و مطبوعات است.

وی افزود: البته برای ارتقای سطح سواد سلامت روان مردم به زودی کمیته سلامت روان، آموزش و رسانه در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود که سیاستگذاری و برنامه ریزی در این زمینه را عهده دار می شود.

۴۵۲۳۴

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.