اگر نقش هویت‌سازی را به معلم برگردانیم بسیار موفق خواهیم بود

اگر طهارت در کنار علم نباشد، علوم آلوده می‌شود و ما امروز در دنیا با این اتفاق رو به رو هستیم.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز (چهارشنبه) طی سخنانی در هفتمین جشنواره حکمت مطهر دانشگاهیان سراسر کشور که در تالار ابن سینا دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه قرآن همواره علم را مورد توجه قرار داده است، افزود: شاید از یک منظر بشود ادعا کرد که ما علم مطهر داریم.

افق نیوز:وی افزود: اگر طهارت در کنار علم نباشد، علوم آلوده می‌شود و ما امروز در دنیا با این اتفاق رو به رو هستیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: خیلی‌ها دنبال این بودند تا مدعی شوند، علم کاری با مسائل از جمله مبدأ و معاد ندارد و بسیار تلاش کردند برای این موضوع فلسفه طراحی کنند.مخبر دزفولی در ادامه گفت: جهان کنونی ۲ جنگ را پشت سر گذاشته که در این ۲ جنگ میلیون‌ها انسان از جهان گرفته شده و این حاصل تفکری است که ذکر کردیم.

وی ادامه داد: علمی که در خدمت جریان ذکر شده قرار گرفت، علم آلوده‌ای بود که از مبدأ خاص جدا شد و با همین ایده و تفکر یک دانشمند حاصل علم و دانش خود را در اختیار کشتار جمعی قرار می‌دهد.

مخبر دزفولی اضافه کرد: یک زمانی در دوران تمدن اسلامی علم مقدس بود و از علم برای ارتقاء معنوی بشریت استفاده می‌شد ولی در یک دوره‌ای بعد از رنسانس این موضوع شکل دیگری گرفت و معنویت علم کنار گذاشته شد.

وی با بیان اینکه میلیون‌ها نفر در عراق و افغانستان کشته شدند و برخی مدعیان هم در مجامع بین‌المللی اسم این کار را دفاع از آزادی می‌دانند، تصریح کرد: این مسئله در واقع حاصل علم غیرمطهر است.مخبر دزفولی با بیان اینکه باید بدانید زندگی مطهر چه معنایی دارد، گفت: زندگی مطهر و زندگی غیرمطهر باید شناخته شود؛ اینکه در یک جامعه که نهاد خانواده مستحکم و پایدار است ارزش‌های غربی رونق پیدا کند در واقع نتیجه علم غیرمطهر است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه امام(ره) فرمودند که “معلمی شغل انبیاء است”، اظهار داشت: انبیاء هم برای تربیت بشریت آمدند، براین اساس وظیفه‌ای در ذات علم گذاشته شده که این وظیفه همان هدایت‌گری است.

وی اضافه کرد: اگر نقش هویت‌سازی را به معلم برگردانیم بسیار موفق خواهیم بود، چراکه در دوران کودکی و نوجوانی شخصیت افراد شکل می‌گیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این مسئله که شهید مطهری جنبه‌های گوناگون دارد که نمی‌توان به تمام آنها اشاره کرد، گفت: شهید مطهری از هر فرصتی استفاده می‌کرد تا به سؤالات مختلف پاسخ دهد.مخبر دزفولی با بیان اینکه جوانان ما سؤال‌های جدی دارند که عالمان دینی باید نسبت به آن پاسخ دهند، اظهار داشت: باید فضا برای سؤال کردن جوانان باز شود و روی سؤالات جوانان کار صورت گیرد و در نهایت هم پاسخ‌ها در فضایی مناسب به آنها ارائه شود.وی در پایان سخنانش با ذکر این مسئله که در حال حاضر شکل دفاع از انقلاب نسبت به سال‌های اول عوض شده است، افزود: امیدوارم برنامه‌هایی مثل جشنواره حکمت مطهر و بیشتر و گسترده‌تر از گذشته برگزار شود.

کلیدواژه ها:

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.