ایجاد رشته سنگ‌های تزیینی در مقطع کاردانی

۰۹اردیبهشت،

90-40.jpg

مسوول کمیته برنامه‌ریزی مهندسی معدن گروه فنی و مهندسی از تدوین برنامه درسی رشته تازه “سنگ‌های تزیینی” در مقطع کاردانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد عبداللهی، گفت: در حال حاضر بخش عمده سنگ‌های تزیینی کشور به صورت غیراصولی و سنتی استخراج می‌شود و مشکلات بسیاری در فرآوری آن وجود دارد که براین اساس راه‌اندازی رشته سنگ‌های تزیینی با توجیه اقتصادی و متناسب با نیازهای روز کشور راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به ۱۲۰۰ واحد تولیدی سنگ‌های تزیینی در سراسر کشور و تنوع بسیار این سنگ‌ها، اظهارکرد: هنوز تربیت نیروی ماهر و مورد نیاز این بخش از صنعت در دانشگاه‌ها انجام نشده است، در این راستا جهت پاسخگویی به این نیاز و تربیت تکنسین، تدوین رشته تازه سنگ‌های تزیینی در مقطع کاردانی در دستور کار قرار گرفت.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به تدوین رشته تازه ماشین آلات معدنی در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: این رشته تازه بین رشته‌ای و مشترک میان مهندسی مکانیک و مهندسی معدن است که با توجه به خلاء موجود در زمینه تهیه و واردات ماشین آلات و تجهیزات مورد استفاده در بخش معدن، بر آن شدیم که این رشته را تدوین کنیم که با تربیت نیرو در این بخش، قسمت بسیاری از نیاز به تجهیزات معدنی را در داخل کشور رفع می‌شود.

وی همچنین در خصوص نتایج بازنگری‌های انجام شده در رشته مهندسی معدن، با بیان اینکه بعضی از رشته‌های مهندسی معدن بیش از ۱۵ سال دست نخورده مانده بود و هیچ تغییری در مطالب و متن آنها ایجاد نشده بود که در سه سال اخیر، بازنگری جدی این رشته ها آغاز شد، گفت: در این راستا دو رشته استخراج و اکتشاف معدن در مقطع کارشناسی در بازنگری‌ها با یکدیگر ادغام شده و به یک رشته مهندسی معدن تبدیل شده‌اند که در این رشته، درس‌های سه سال اول دانشجویان به صورت مشترک ارائه می‌شود، اما در سال چهارم، درس‌ها در قالب چهار بسته تخصصی شامل استخراج، اکتشاف، فرآوری مواد معدنی و مکانیک سنگ به علاقه‌مندان ارائه می‌شود.

مسوول کمیته برنامه‌ریزی مهندسی معدن گروه فنی و مهندسی در خاتمه از تصویب دو رشته تازه «تونل و فضاهای زیرزمینی» و «معدن و محیط زیست» در مقطع کارشناسی ارشد گروه معدن خبر داد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.