ایران تولیدکننده برق هسته‌ای شد

۲۵خردادماه،

بریتیش پترولیوم در گزارشی اعلام کرد تولید برق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۲ معادل انرژی ۳۰۰ هزار تن نفت بوده و این کشور سی‌امین تولیدکننده برق هسته‌ای در جهان شناخته شده است.

بریتیش پترولیوم در گزارشی اعلام کرد تولید برق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۲ معادل انرژی ۳۰۰ هزار تن نفت بوده و این کشور سی‌امین تولیدکننده برق هسته‌ای در جهان شناخته شده است.

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم در بخشی از گزارش سالانه خود موسوم به «مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۴» از تولید معادل ۵۶۰٫۴ میلیون تن نفت، برق هسته‌ای در سال ۲۰۱۲ در جهان خبر داد.

تولید برق هسته‌ای در جهان طی این سال با کاهش ۶٫۹ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده است.

این گزارش که برای شصت و دومین سال متوالی انتشار یافته است برای اولین بار ایران را بین کشورهای دارای برق هسته‌ای قرار داده است. بدین ترتیب ایران در سال ۲۰۱۲ به‌عنوان سی‌امین کشور تولیدکننده برق هسته‌ای در جهان شناخته شده است.

تولید برق هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۲ معادل انرژی ۳۰۰ هزار تن نفت بوده است. سهم ایران از کل برق هسته‌ای تولیدی در جهان طی این سال ۰٫۱ درصد اعلام شده است که با تولید برق هسته‌ای در سوئیس برابر بوده است.

بر اساس این گزارش آمریکا بزرگ‌ترین تولید کننده انرژی هسته‌ای در جهان طی سال ۲۰۱۲ شناخته شده است. کل برق هسته‌ای تولیدی این کشور در سال ۲۰۱۲ معادل ۱۸۳٫۲ میلیون تن نفت بوده که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۲٫۹ درصد کاهش داشته است.

سهم آمریکا از کل برق هسته‌ای تولیدی جهان در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۳۲٫۷ درصد بوده است. پس از آمریکا،‌ کشورهای فرانسه با ۱۷٫۲ درصد و روسیه با ۷٫۲ درصد به‌ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

آمار ارائه شده از سوی بریتیش پترولیوم نشان می‌دهد گروه ۱+۵ که با هدف متوقف کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران چندین دور مذاکره با این کشور انجام داده است مجموعاً ۶۷٫۸ درصد از کل برق هسته‌ای تولیدشده در جهان طی سال ۲۰۱۲ را به خود اختصاص داده است.

گروه ۱+۵ عبارت است از کشورهای آمریکا،‌ فرانسه،‌ انگلیس، آلمان،‌ روسیه و چین، و ۴ کشور غربی آمریکا،‌ فرانسه، انگلیس و آلمان که مخالف سرسخت استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای توسط ایران می باشند ۵۶٫۷ درصد از کل برق هسته‌ای جهان طی سال ۲۰۱۲ را تولید کرده‌اند.

ایران تنها کشور تولید کننده برق هسته‌ای در خاورمیانه و شمال آفریقا به حساب می‌آید. سهم بعضی کشورهای دیگر از کل تولید برق هسته‌ای جهان در سال ۲۰۱۲ عبارت است از: کانادا ۳٫۹ درصد،‌ مکزیک ۰٫۴ درصد،‌ آلمان ۴ درصد‌،‌ انگلیس ۲٫۸ درصد‌،‌ چین ۳٫۹ درصد‌‌، هلند ۰٫۲ درصد‌،‌ آفریقای جنوبی ۰٫۶ درصد‌، هند ۱٫۳ درصد،‌ و ژاپن ۰٫۷ درصد.

تسنیم


باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.