ایران سومین کشور پرسالمند در دنیا

به نقل از باشگاه خبرنگاران ، نادر مطیع حق‌ شناس در‌خصوص تحولات جمعیتی در کشور اظهار داشت: اگر به زمینه‌های تاریخی تحولات جمعیتی در کشور نگاه کنیم از سال ۱۳۳۵ فراز و نشیب‌هایی را به لحاظ میزان نرخ رشد جمعیت در کشور شاهد بودیم.

وی افزود: الگوی رشد جمعیتی ایران و کشورهای همسایه بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ از رشد نسبتاً بالا به رشد پایین و منفی تغییر پیدا می‌کند.عضو هیئت علمی مرکز مطالعات جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه با بیان اینکه آنچه که در کشور ما به لحاظ جمعیتی معضل محسوب می‌شود، کاهش رشد جمعیت نیست، گفت: دغدغه مهم ما تحول در باروری کل است یعنی با کاهش باروری مواجه هستیم.

حق شناس ادامه داد: یکی از مسائل مهم جمعیتی در کشورهای توسعه یافته مسئله سالخوردگی است. سازمان ملل در آخرین پیش بینی خود اعلام کرد سرعت سالخوردگی در ایران بالاست و به این لحاظ در مقام سوم جهان قرار داریم.

وی تصریح کرد: ایران در وضعیت کنونی نیازمند افزایش باروری است البته نباید فراموش کرد مسائل جمعیتی متاثر از شرایط اقتصادی هستند.عضو هیئت علمی مرکز مطالعات جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به اینکه هم اکنون طرز تلقی خانواده‌‌های ایرانی نسبت به فرزند آوری تغییر کرده است، عنوان کرد: در سال ۱۳۶۵ متوسط تعداد فرزندانی که یک مادر به دنیا می‌آورد ۶ فرزند بود اما هم اکنون این رقم به ۱.۶ رسیده است یعنی هر مادر کمتر از دو بچه دارد بنابراین از سطح جانشینی که ۲.۱ است، نیز پایین تر هستیم.

حق شناس اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که در بحث چالش‌های جمعیتی وجود دارد، نبود مدیریت جمعیتی در کشور است؛ بی توجهی به هشدارهایی که از سال ۱۳۷۰ در‌خصوص کاهش جمعیت ارائه می‌شد حاکی از عدم رصد تحولات جمعیتی در ایران است.

وی گفت: در دوران جنگ میزان باروری بالا رفت و برای کاهش آن تنظیم خانواده را اعمال کردیم بنابراین افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر و احیای تنظیم خانواده عواملی بودند که نرخ باروری را در کشور کاهش دادند.عضو هیئت علمی مرکز مطالعات جمعیت شناسی آسیا و اقیانوسیه اضافه کرد: نتایج مطالعات نشان می‌دهد مشوق‌های دولتی در‌خصوص افزایش جمعیت کارساز نبوده، برای افزایش جمعیت پذیرش فرهنگی مردم در‌خصوص افزایش تعداد فرزندان بسیار مهم است.

حق شناس بیان کرد: اگر سرعت رشد جمعیت روند کنونی را طی کند ایران تا سال ۱۴۰۰ به نرخ رشد منفی می‌رسد به گونه‌ای که جمعیت شصت ساله به بالا در کشور ایران از ۶.۴ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۹.۲۵ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.


مهدی موعود,ظهور۱۲,تصویر واقعی شیطان,دجال و فراماسونری

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.