ایران میتواند به نصف قطر برسد ؟

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

رشد ۴ برابری تولید گاز از پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی در سال جاری به حدود ۳۶۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رساند که قطر روزانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت …

با وعده بیژن زنگنه، وزیر نفت برای رشد ۴ برابری تولید گاز از پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز در پارس جنوبی در سال جاری به حدود ۳۶۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسد که قطر روزانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز از این میدان مشترک برداشت می‌کند و باید دید که آیا با این برنامه، تولید گازایران به نصف قطر می‌رسد؟

در حالی تولید گاز طبیعی از میدان گازی پارس جنوبی در سال با افزایش ۲۲٫۱ میلیون متر مکعب در روز نسبت به سال به ۲۶۲٫۶میلیون متر مکعب در روز رسیده و این در حالی است که قطر روزانه بیش از ۶٠٠ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی تولید می کند.

اما بیژن زنگنه، وزیرنفت، وعده داده که تا پایان سال که ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بر تولید کشور در روز اضافه شود.

وی البته این برنامه را دشوار دانسته اما گفته که توسعه فازهای دارای اولویت نخست پارس جنوبی از نظر تامین گاز کشور “حکم نان شب” را دارند.

وزیر نفت همچنین با اشاره به این‌که این برنامه باعث می شود امسال دست کم پنج میلیارد دلار درآمدمان از صادرات فرآورده افزوده شود، ابراز امیدواری کرده که طرح توسعه میدان عظیم گازی پارس جنوبی تا پایان سال ۱۳۹۶ تکمیل شود.

البته در پی این اظهارات زنگنه از رسانه‌های انگلیسی وی را زیادی “خوشبین” توصیف کرده بود.

پیش بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد در ماه های پایانی سال جاری و به منظور تامین سوخت در اوقات اوج مصرف، با تولید از فازهای ۱۲، ۱۵و۱۶و ۱۷ و ۱۸، به میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز به ظرفیت عرضه گاز کشور افزوده می شود.

بنا به این گزارش کمبود گاز در کشور سال گذشته باعث شد ایران ۲۸ میلیارد لیتر سوخت دیزل و مازوت را در نیروگاه‌ها بسوزاند. براساس آمار رسمی شرکت ملی گاز ایران، ایران سال گذشته ۳۶ میلیارد متر مکعب گاز(حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب در روز) به نیروگاه‌ها تحویل داده است. این رقم پیش بینی می‌شود در سال جاری به ۴۲ میلیارد متر مکعب برسد.

— .

آخرین اخبار اقتصادی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.