اینترپل همدست خاوری را دستگیر کرد

ایران > حقوقی‌ و قضایی– همزمان با بازداشت یکی از معاونین سرحلقه فساد بزرگ بانکی موسوم به اختلاس ۳هزار میلیاردی از سوی پلیس اینترپل یک مقام عالی قضایی اعلام کرد دور تازه رسیدگی به اتهامات متهمان باقیمانده از این پرونده به‌زودی برگزار می‌شود.

بازداشت یکی از شرکای پرونده فساد بزرگ ۳هزار میلیاردی از سوی پلیس اینترپل را سرهنگ مسعود رضوانی مدیرکل پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی در گفت‌وگو با ایرنا تأیید کرد و گفت که این شخص به نام «ح. س» یکی از متهمین متواری پرونده فساد ۳هزار میلیاردی بود. براساس آنچه رضوانی مطرح کرده بازداشت این متهم متواری پس از آن صورت گرفت که مرجع قضایی توسط پلیس بین‌الملل نیروی انتظامی علیه «ح. س» اعلان قرمز (حکم جلب بین‌المللی) صادر کرده بود.

گفته شده این فرد در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس بازداشت و به کشور مسترد و در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفت. اینترپل در حالی «ح. س» را بازداشت کرد که در جریان برگزاری دادگاه پرونده فساد ۳هزار میلیاردی در بهمن‌ماه سال۹۰ نام این فرد به‌عنوان یکی از معاونین محمودرضا خاوری مدیرعامل فراری بانک ملی مطرح شده بود. در این جلسه از دادگاه مه‌آفرید خسروی متهم ردیف نخست دادگاه دربارهٔ پرداخت رشوه به مدیرعامل فراری بانک ملی‌ اشاره کرد و گفت: همچنین ۱/۱درصد کارمزد را به آقای «ح. س» دادم تا بعضی تنزیل‌ها را انجام دهد. جالب آنکه در همان جلسه قاضی فراهانی نماینده دادستانی چند اسم را اعلام کرده بود که از کشور گریخته‌اند و نام «ح. س» نیز بین آنها بود.

نماینده دادستان در آن جلسه گفته بود: «برادر متهم و خاوری به کانادا فرار کردند. آقایان «ح ـ س»، «ع ـ ش»، «ب ـ ب» در حال حاضر فراری می باشند». به‌نظر می‌رسد با بازداشت معاون خاوری، پلیس یک گام به بازداشت مدیرعامل فراری بانک ملی نزدیک‌تر شده است. نام محمودرضا خاوری به‌عنوان سرحلقه پرونده فساد ۳هزار میلیاردی همچنان در پایگاه اینترنتی این مرجع بین‌المللی انتظامی ذکر شده ولی تا‌کنون پیگیری‌های ایران به نتیجه‌ای نرسیده است.

بزرگ‌ترین پرونده اقتصادی بعد انقلاب

عباس جعفری دولت آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران هم روز‌گذشته دربارهٔ پرونده بابک زنجانی گفته است که این پرونده بزرگ‌ترین پرونده اقتصادی دستگاه قضا بعد از انقلاب است. وی همچنین مقایسه‌ای بین پرونده بابک زنجانی با فساد ۳هزار میلیاردی کرد و گفت: این پرونده از نظر حجم و رقم سه برابر پرونده فساد ۳هزار میلیاردی است. دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه بابک زنجانی در ۳حوزه کارگزاری ارز، تجارت و معاملات نفتی فعالیت داشته است، تصریح کرد: نباید عده‌ای به اشتباه پرونده این فرد را یک بدهکاری ساده تلقی کنند. براساس آنچه جعفری دولت‌آبادی خبر داد، زنجانی در ۴کشور دوبی، مالزی، ترکیه و تاجیکستان مؤسسات مالی تأسیس کرده بود. این مقام قضایی تأکید کرد: تاکنون سرنخ‌های بسیار خوبی دربارهٔ ردگیری پول‌های زنجانی انجام شده است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.