باد نیتروژن خوب یا بد؟

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

باد نیتروژن خوب یا بد؟

ممتازنیوز: گروه ایران

به گزارش ممتازنیوز به نقل از خودروسازی، هوا به طور معمول از حدود ۷۸ درصد نیتروژن تشکیل شده است پس چرا شما باید برای پرکردن لاستیک خود با نیتروژن خالص هزینه بیشتری پرداخت کنید و آیا این یک دلیل ملموس نیست که نمایندگی‌ها و البته آپاراتی‌ها هزینه بیشتری از شما دریافت کنند.
پاسخ کوتاه این است که در حقیقت نیتروژن فقط اتلاف پول و وقت است و مکانیک در حال تلاش برای ایجاد و دریافت پول بابت مشکلی است که واقعا وجود ندارد. هنگامی‌که هوا به درون لاستیک‌ها شما دمیده شده است با توجه به هوا و درجه حرارت ان باید فشار درون لاستیک تغییر کند که برای هر تغییر ۱۰ درجه فارنهایتی فشار تایر در حدود یک PSI یا همان پوند بر اینچ مربع تغییر خواهد کرد و برای همین توصیه می‌شود که لاستیک‌های خود را به طور منظم بررسی کنید.
فشار تایر در هوای سرد افت خواهد کرد که البته کمی‌در مصرف سوخت شما نیز صرفه جویی خواهد شد و اگر هوا داغ تر باشد فشار لاستیک‌های شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد و شما باید کمی‌فشار درون لاستیک‌های خود را تعدیل بخشید. هوا تنها گازی نیست که آب و هوا تاثیر می‌پذیرد و وظیفه نیتروژن نیز تنها واکنش به دما همانند سایر عناصر تشکیل دهنده هوا است.
حدود ۲۱ درصد هوا از اکسیژن تشکیل شده است که با وجود ظاهر محکم لاستیک در واقع لاستیک اجازه می‌دهد هوا از طریق لاستیک نشت پیدا کند که به طور متوسط در هر ماه حدود یک فشار PSI از دست می‌رود و با این حال اگر تایر از یک نیتروژن خالص پرشده باشد این از دست دادن در حدود یک سوم آهسته تر از هوای معمولی است و این بدین معنی است که اگر شما عادت به چک کردن هوای فشار لاستیک‌های خودرو خود ندارید استفاده از نیتروژن می‌تواند برای شما بهتر باشد هر چند امروزه دیگر اکثر رانندگان عادت به چک کردن فشار لاستیک‌ها خود در فواصل زمانی معین دارند. البته نمی‌توان از این موضع گذشت که نیتروژن به عنوان یک گاز خشک مقاومت بیشتری در آب و هوای سرد و گرم دارد و ممکن است به شما ارامش بیشتری دهد.
ولی خب پرکردن تایر خود با نیتروژن ارزن نیست و بیشتر برای افراد تنبل ممکن است جذاب باشد اما مطمئنا ارزش ان را ندارد و علاوه بر این چک کردن فشار تایر خودرو باید به عنوان بخشی از مسئولیت‌های خود به عنوان مالک خودو پذیرا باشید.
نتیجه گیری: در حالی که لاستیک‌های نیتروژنی با فشار و دما بیشتر سازگار هستند ولی بهتر است پولی که در این راه هزینه می‌کنید را برای خرید یک فشار سنج دقیق و یک کمپرسور هوا با کیفیت ذخیره کنید که با یک بار خرید این دو محصول مفید لاستیک‌های شما دیگر نیازی به نیتروژن نخواهند داشت.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.