باران تابستان را غافلگیر کرد

جام جم آنلاین: باران در تیر، دلبری کرد! رگبارهای تندی که از نیمه شب یکشنبه، تهران و دیگر استان‌های حاشیه شمالی و جنوبی البرز را هاشور زد، گرچه در برخی مناطق سبب‌ساز سیلاب شد، تب تند تیر تابستان را فرو نشاند و دمای هوا را به شکلی محسوس کاهش داد.

دو روز پیش بود که سازمان هواشناسی کشور به استان‌های واقع در حاشیه خزر و دامنه‌های البرز هشدار داد که طی روزهای یکشنبه و دوشنبه آسمان‌شان ابری می‌شود و باید مراقب آبگرفتگی باشند.گرچه گرمای سوزان ظهر یکشنبه خیلی‌ها را دو دل کرد که شاید این پیش بینی درست از آب درنیاید و خبری از باران نباشد، از نیمه شب یکشنبه، پیش بینی سازمان هواشناسی به حقیقت پیوست؛ گرما ماندنی نشد؛ باران بارید و تابستان به مردم امان داد.

سامانه بارشی به کجا می‌رود؟

روز گذشته برای مردم پایتخت پر از رگبارهای پراکنده، رعد و برق و وزش باد بود که حداکثر دمای پایتخت را با ۳ درجه کاهش به ۳۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر رساند. همچنین متوسط بارندگی در مناطق شهری استان تهران به ۱۵ میلی‌متر رسید.

بارش‌های پراکنده اما فقط مختص تهران نبود و تقریبا تمام استان‌های دو سوی رشته کوه البرز را نم زد.بر اساس گزارش سازمان هواشناسی، دیروز رامسر با ۹۶‌میلی‌متر بیشترین میزان بارندگی را داشت و پس از آن ماسوله با ۳۶ میلی‌متر، شمال تهران و گلستان و گنبد با ۲۸ میلی‌متر و فیروزکوه با ۲۵ میلی‌متر در رتبه‌های بعدی قرار داشت.

پرویز رضازاده، مشاور امور پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: این سامانه بارشی از شمال غرب وارد کشور شده و در مسیر حرکتش از مجموعه استان‌های دو سوی البرز گذشته است و از امروز به ارتفاعات البرز و سپس به استان خراسان شمالی می‌رسد.

به گفته این کارشناس، هرچند تا دیروز استان‌های قزوین، زنجان، البرز، تهران، سمنان، مازندران و گلستان در خطر آبگرفتگی بود، اما امروز دیگر خطری این استان‌ها را تهدید نمی‌کند.با این حال از آنجا که بارندگی امروز نیز در برخی ارتفاعات البرز ادامه دارد، مردم در این مناطق و بخصوص در حاشیه دماوند باید برخی نکات ایمنی را رعایت کنند. برای مثال لازم است در این نقاط از حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند و دام‌هایشان را برای چرا به مسیل‌ها نبرند.

مسیل منطقه‌ای است که در شرایط عادی تجمع آب در آن وجود ندارد، اما به محض بارندگی حجم زیادی از آب در آن روان می‌شود و به همین دلیل امکان دارد این جریان شدید، دام‌هایی را که در این منطقه مشغول چرا هستند با خود ببرد.

رضازاده پیش‌بینی می‌کند: شنبه هفته آینده نیز پایتخت رگبارهایی را تجربه خواهد کرد، اما شدت این بارندگی‌ها به اندازه بارندگی‌های دیروز نیست.باران علاوه بر این که پایتخت را خنک کرد، باعث شد پس از سه روز قرارگیری هوای تهران در شرایط بحران، پایتخت‌نشین‌ها دست‌کم یک روز در هوایی پاکیزه نفس بکشند.وحید نوروزی مشاور زیست محیطی معاون شهردار تهران با تائید این که هوای پایتخت دیروز به شرایط سالم بازگشت، به فارس گفت: تهران با این هوای آلوده، همیشه تشنه باران است.

این مسوول همچنین از وضع اداره و مدیریت محیط زیست در تهران گله داشت و تاکید کرد: آنچه در این میان واضح به نظر می‌رسد، این است که هوای تهران با باد و باران مدیریت می‌شود!.

از سوی دیگر، یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز درباره تاثیر باران بر بهبود شرایط تهران گفت: مسئولان مربوط آنقدر برای ریزگردها کاری انجام ندادند که سرانجام طبیعت دست ‌به ‌کار شد تا تهران نفس راحتی بکشد.رشیدی اما خبر ناامیدکننده‌ای هم داشت و به شهروندان اعلام کرد که با توجه به استمرار فعالیت انواع آلاینده‌ها در تهران هوای خوش پایتخت دوام نمی‌آورد و از امروز به وضع بد قبل باز می‌گردد.

سیل در گیلان

باران دیروز اما فقط برکت با خودش نیاورد و در برخی مناطق هم سبب‌ساز سیل شد. رضازاده می‌گوید: این بارندگی در برخی نقاط مانند لواسانات و مسیر جاده هراز باعث روان شدن سیلاب شده است.همچنین گزارش‌های استانی نشان می‌دهد بارش باران در استان گیلان و بخصوص شهرستان‌های لنگرود، املش و رودسر خساراتی را به وجود آورده است.

مریم یوشی‌زاده – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.