باراک اوباما و پوتین چه کسانی را در توئیتر دنبال می کنند؟

محمدرضا نوروزپور
زمانی دیپلمات ها و سیاسمداران بلاگر خبر ساز بودند ولی حالا با سردشدن بازار و بلاگ این خبرسازان همیشگی هم به دنیای شبکه های اجتماعی و از جمله توئیتر نقل مکان کرده اند.
براساس گزارش تازه ای که واشنگتن پست منتشر کرده عمده رهبران سیاسی و دیپلمات های مشهور جهان در توئتیر فعال هستند. اما سوال های جالبی دباره این مشتریان شبکه های اجتماعی مطرح است از جمله اینکه آیا آنها خودشان توئیت می کنند؟ چند نفر توئیت های آنها را دنبال می کنند و آنها چند نفر را و مهمتر از همه چه کسانی را دنبال می کنند.
دو سوم از رهبران سیاسی ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل در توئیتر حاضرند اما از این تعداد فقط ۳۰ نفر خودشان توئیت می کنند و مابقی آنها برای توئیت کردن از افراد دیگری کمک می گیرند.
در این بین دو نفر از انها از جمله ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و پل کاگیم رئیس جمهور رواندا هیچکس را در تویئتر دنبال نمی کنند.
عمده این سیاستمداران توئیتر باز از زبان انگلیسی برای پست های خود استفاده می کنند. آمارهای دقیق نشان دهنده استفاده ۹۰ نفر از زبان انگلیسی، ۴۱ نفر زبان اسپانیایی، ۲۵ نفر زبان فرانسه و ۱۷ نفر از زبان عربی است.
استفاده از توئیتر در میان سیاستمداران ایالات متحده آمریکا نیز بسیار رواج دارد. آمریکا در استفاده دیپلمات هایش از توئیتر رکورد دار است و شاید دلیل اصلی آن این است که توئیتر در کشورآنها پدید آمده است. باراک اوباما رئیس جمهور این کشور با داشتن ۸/۱۷ میلیون فالوئر، بالاترین تعداد دنبال کننده را در اینترنت دارد اما تنها توئیت های دو نفر را دنبال می کند یکی نخست وزیر روسیه دمیتری مدودف و دیگری نخست وزیر نروژ جنز استولتنبرگ. اوباما نیز بسیار به ندرت خودش توئیت می کند و این کار را عمدتا کس دیگری برای او انجام می دهد.
هوگو چاوز و دمیتری مدودف نیز از شخصیت های دیگر مورد توجه در توئیتر هستند. هریکی از این سیاستمداران و دیپلمات ها روش خود را برای توئیت کردن دارند. با وجود اینکه همه آنها در توئیت کردن خیلی محتاط هستند بازهم گاف می دهند.
فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه از پانزدهم می گذشته یعنی از روزی که به عنوان رئیس جمهوری جدید سوگند خورده پستی در توئیتر نداشته است اما بانوی اول فرانسه والری تریرویلر توئیت های داغ و آتشینی منتشر می کند که عمده آنها علیه خانم سگلن رویال است.
برخی از دیپلمات ها و مسئولان سیاسی کشورها از توئیتر برای امور کاملا رسمی نیز استفاده می کنند. مثلا وقتی باراک اوباما در یکی از سخنانش به مناسبت تقدیر از مقاومت یک مبارز لهستانی در جنگ جهانی دوم به نام جان کارسکی، گاف داد و به جای اینکه بگوید ارودگاه مرگ نازی ها گفت ” اردوگاه مرگ لهستانی ها” وزیر خارجه لهستان رادک سیکورسکی در توئیتر واکنش نشان داده و خواستار عذر خوای کاخ سفید از این خطای اشکار و توهین آمیز شد.
بازتاب برخی از اظهار نظرهای جنجال برانگیز رهبران سیاسی جهان نیز در توئیتر قابل توجه است. مثلا رکورد بیشترین ری توئیت ( توئیت کردن مجدد یک توئیت) متعلق به اظهار نظر جنجالی باراک اوباما درباره همجنسگراها بود. این اظهار نظر که رئیس جمهوری آمریکا در آن صریحا از همجسگراها دفاع کرده بود ۶۲ هزار بار ری توئیت شده است.

۴۹۴۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.