بارداری با پـوست چه می‌کند؟

در طی بارداری فعالیت و میزان ترشح غدد به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد که این افزایش تعریق احتمالاً منجر به افزایش جوش‌های عرق‌سوز نیز می‌شود.

بارداری دوره‌ای از تغییرات هورمونی و متابولیک عمیق است که بدن آن را برای مدت نسبتاً‌ کوتاهی تحمل می‌کند و در طی آن تغییرات متعددی در پوست، ناخن و موها ایجاد می‌شود. بثورات و تغییرات پوستی در طول بارداری فوق‌العاده شایع هستند. به علت شرایط خاص روحی و روانی زنان بارداری این تغییرات می‌توانند سبب بروز نگرانی‌هایی شوند که ممکن است مربوط به زیبایی ظاهری، امکان عود در بارداری‌های بعدی، اثرات بالقوه بر روی جنین و یا مجموعه‌ای از آنها باشد. بثوراتی که در دوران بارداری مشاهده می‌شود، همگی اهمیت یکسانی ندارند. برخی از آنها تغییرات پوستی شایعی هستند که تقریباً در تمام زنان باردار دیده می‌شوند. البته تعدادی از بیماری‌های پوستی نیز وجود دارد که اختصاصاً با حاملگی همراهند. همچنین حاملگی می‌تواند سبب تشدید یا تخفیف بسیاری از بیماری‌های پوستی شود که اختصاص به این دوران ندارند.

تغییرات شایع در پوست و ضمایم

تیره شدن (هیپرپیگمانتاسیون) درجات مختلفی از افزایش رنگدانه در پوست که منجر به تیره شدن نشر آن می‌شود در ۹۰درصد زنان باردار در فاصله هفته‌های اول تا چهاردهم بارداری اتفاق می‌افتد، این تغییر در خانم‌های با موی تیره و پوست سبزه بیشتر از زنان با موی روشن و پوست سفید به وجود می‌آید. نواحی از بدن که بطور طبیعی تیره‌تر هستند تیرگی بیشتری پیدا می‌کند؛ به ‌خصوص نوک سینه‌ها و هاله اطراف آنها، نواحی تناسلی و خط میانی دیوار شکم. همچنین گاهی تغییر مشابه زیر بغل و کشاله‌ران‌ها نیز مشهود است. این تغییر رنگ معمولاً بعد از حاملگی از بین می‌رود، ولی ممکن است درجاتی از آن باقی بماند.در طول بارداری خال‌های تیره ممکن است بزرگ‌تر و یا تیره‌تر شده و خال‌هایی که مورد توجه نبوده‌اند، مشخص شوند. یک طرح مشخص از تیره شدن پوست در حدود ۷۰درصد زنان باردار؛ به خصوص افراد سبزه‌ در نیمه دوم حاملگی دیده می‌شود. ماسک حاملگی عموماً در لب بالا، گونه‌ها، پیشانی‌و چانه مشخص می‌گردد و با آفتاب تشدید می‌یابد. این تغییر رنگ در زنان غیر باردار که از قرص‌های ضد بارداری استفاده می‌کنند و یا حتی گاهی در مردان هم دیده می‌شود.ماسک حاملگی بعد از زایمان ممکن است از بین برود و یا به درجاتی پایدار باقی بماند.

تغییرات مو‌ها

بیشتر زنان در دوران بارداری به درجاتی از پرمویی دچار می‌شوند که معمولاً در صورت مشخص‌تر از سایر نواحی است. این مو‌های اضافی که به علت افزایش موهای در حال رشد مناطق مختلف بدن است، تحت تأثیر عوامل هورمونی بوده و در عرض شش ماه پس از زایمان غالباً از بین می‌روند. به همین دلیل اغلب خانم‌ها از موهای خود در دوران بارداری رضایت دارند. پس از زایمان و برگشت وضعیت هورمونی بدن به حالت عادی، این افزایش به حالت طبیعی برگشت می‌کند و ریزش موی نسبتاً شدیدی در فاصله ۱ الی۳ ماه پس از زایمان اتفاق می‌افتد. شیردادن به نوزاد تأثیری در روند آن ندارد. به ندرت ممکن است افزایشی در موهای تیپ مردانه در ناحیه صورت در نیمه دوم حاملگی ایجاد گردد.

ناخن‌ها

خانم‌های باردار اغلب از شکنندگی ناخن‌ها و ایجاد شیارهای عرضی در آنها شکایت می‌کنند و در مواردی نیز امکان دارد که صفحه ناخن از بستر آن جدا گردد. خطوط طولی تیره رنگی ممکن است در طول حاملگی در ناخن‌ها ایجاد شود.

غدد عرق

در طی بارداری فعالیت و میزان ترشح غدد به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد که این افزایش تعریق احتمالاً منجر به افزایش جوش‌های عرق‌سوز نیز می‌شود.

غدد چربی

میزان ترشح غدد چربی در حین حاملگی افزایش می‌یابد. همچنین در دوران بارداری غدد چربی‌های هاله رنگ سینه بزرگ شده و به صورت برجستگی‌های کوچک قهوه‌ای رنگ ظاهر می‌شوند.

عروق پوست

تغییرات متعددی در ساختمان و کارکرد عروق پوست در طی بارداری ممکن است رخ دهد. از آن‌جا که این تغییرات منحصر به بارداری نیست، ممکن است در سایر حالات هم دیده شود:

۱- آنژیوم عنکبوتی ۲- قرمزی کف دست ۳- وریدهای واریسی

لثه‌ها

حدود ۸۰ درصد زنان دچار قرمزی و تورم لثه‌ها می‌شوند که مخصوصاً اگر بهداشت دهان خوب نباشد، می‌تواند به دردناک و زخمی شدن آنها منجر شود. گاهی نیز ضایعات عروقی کوچکی ممکن است در لثه‌ها ایجاد شود که به دنبال تماس دچار خونریزی می‌شود.

خطوط کشش یا استریا

پیدایش استریایک یافته شایع و مشخص در اکثر حاملگی‌هاست. این خطوط در ۹۰درصد زنان باردار در ماه‌های ششم و هفتم حاملگی ابتدا در دیواره شکم ظاهر شده و بعداً به میزان کمتری بر روی سینه‌ها نیز نمایان می‌شود و با شیوع و شدت کمتر ممکن است در سایر نواحی بدن نیز ایجاد گردد. علت پیدایش این خطوط مجموعه‌ای از تغییرات هورمونی، کشش بیش از اندازه پوست و پارگی برخی از لایه می‌باشد. طول این خطوط چند سانتی‌متر بوده و پهنای آن از ۱ تا ۱۰میلی‌متر متغیر است و به رنگ صورتی تا ارغوانی و گاهی همراه با خارش مختصر ظاهر می‌شود. باید بدانیم که استریا در دوران بلوغ و در ارتباط با افزایش سریع‌تر حجم بدن نسبت به رشد پوست، در هر دو جنس به طور عمده در نواحی ران‌ها، باسن، کمر و سینه ممکن است ایجاد شود.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.