بازارهای جهانی نفت خام با ثبات است

وزیر نفت کویت:

خبرگزاری پانا: وزیر نفت کویت شرایط عرضه نفت خام در بازارهای جهانی را مطلوب ارزیابی کرد.

به گزارش خبرگزاری  پانا به نقل از وزارت نفت، مارکت واچ، هانی عبدالعزیز حسین در حاشیه سی و یکمین نشست کمیته نفت و انرژی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) در ریاض اعلام کرد: بازارهای جهانی نفت خام با ثبات و قیمت های این ماده بر اساس بنیادهای بازار است.

وی با بیان این که هم اکنون تعادل عرضه و تقاضای نفت خام در بازارهای جهانی برقرار است، گفت: بهای نفت خام بر اساس سازکار بازارهای جهانی این ماده تعیین می شود.

وزیر نفت کویت اعلام کرد: تولید کنونی نفت خام کویت حدود سه میلیون بشکه در روز است.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی نیز در حاشیه این نشست اعلام کرد: کشورهای عضو جی سی سی برای برقراری ثبات در بازار نفت و تضمین عرضه نفت کافی در بازارهای جهانی تلاش می کنند.

وی با بیان این که قیمت های بالای نفت خام رشد اقتصادی جهان را تحت تاثیر قرار می دهد، تصریح کرد: عربستان همچنان خواهان نفت ۱۰۰ دلاری است.

وی گفت: تلاش کشورهای عضو جی سی سی برای بازگرداندن ثبات به بازارهای جهانی نفت خام نتیجه بخش بوده و قیمت های کنونی نفت خام برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مطلوب است.

محمد علی خطیبی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در هیئت عامل اوپک و مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران به تازگی در واکنش به اظهار نظرها درباره تاثیر افزایش قیمت نفت بر اقتصاد جهان گفت: به هیچ وجه نمی توان قیمت های جهانی نفت خام را از عوامل اصلی بحران اقتصادی اخیر کشورهای اروپایی و آمریکایی برشمرد و نوسان های چند دلاری بازار نفت بر این اقتصادهای بزرگ که با مشکلات ساختاری رو به رو هستند، تاثیری نمی گذارد.

وی با بیان این که قیمت های دستوری با مفاهیم بازار آزاد سازگاری ندارد، گفت: روش های دستوری برای تعیین قیمت های نفت در فرهنگ بازار متداول نیست و نمی توان قیمت خاصی را برای بازار تعیین کرد و باید اجازه داد بازار روال طبیعی خود را داشته باشد.

در پایان معاملات روز گذشته بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه نوامبر، دو دلار و ۶۸ سنت افزایش یافت و به ۱۱۴ دلار و ۵۰ سنت رسید.

بهای هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی برای تحویل در ماه نوامبر نیز با سه دلار و ۶ سنت افزایش، به ۹۲ دلار و ۳۹ سنت رسید.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.