بازارها را رقابتی کنیم

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در شرایط فعلی دست یافتن به قیمت ثابت امکان پذیر نیست، گفت: ایجاد بازار رقابتی و عدم قیمت گذاری از سوی دولت موجب می شود تولید کننده و مصرف کننده متضرر نشوند.

جمشید عدالتیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: مداخله دولت در قیمت گذاری کالاها موجب نوسان و افزایش قیمت تمام شده کالا شده که این امر مصرف کننده را هم تحت فشار قرار داده است.
وی تصریح کرد: نظم خود جوش حاکم بود نظام بازار و حفظ گسترش رقابت فعالان بازار به منظور کسب منفعت، یک عنصر کلیدی در حفظ و گسترش کارایی محسوب می شود.
عدالتیان گفت: رقابت در صورتی موثر و کارآمد خواهد بود که حقوق مالکیت خصوصی مورد حمایت قرار گرفته و افراد آزاد باشند که به صورت قانونی به انعقاد قرار داد بپردازند.
وی با بیان اینکه رقابت در بازار موجب ایجاد یک جریان اکتشاف و انتقال اطلاعات و استفاده مفید و موثر از آنها می شود، گفت: عامل کلیدی کارایی عملی در بازار، رقابت فعالان اقتصادی در فرآیندهای اقتصادی اعم از تولید و مصرف است.
وی اظهار داشت: در جریان رقابت در بازار، بیشترین پاداش و سود به کسانی تعلق می گیرد که بهترین روش های تولیدی را با حداقل هزینه کشف کنند.
عدالتیان گفت: جریان رقابت میان فعالان  اقتصادی موجب شد، تا آنها به صورت غیر مستقیم وادار شوند و برای کسب منافع خود تلاش، وقت، پشت کار و انضباط کاری بیشتری را سرلوحه کار خود قرار داده و عملکرد بهتری ارائه دهند.
عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: بازار از طریق رقابت و تحت مکانیسم قیمت، قدرتمندترین نظام در دنیای واقعی برای تولید ثروت و گسترش رفاه جامعه را فراهم می کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دولت در هر جامعه ای مرجع قانونی اعمال زور است، در صورتی که دولت با استفاده از این قدرت خود به مداخله در نظام بازار بپردازد، آنگاه کارایی بازار کاهش خواهد یافت./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.