بازار ارز در انتظار شوک ۳۰ شهریور / دلار گران می شود یا ارزان؟

دلار مرز روانی ۲۷ هزار تومانی خود را حفظ کرده و به نظر می‌رسد ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی دشوار است. اما برخی معتقدند رویدادها و اخبار امروز قیمت دلار را کاهش می‌دهد. اگرچه برخی دیگر معتقدند دلار از امروز برای رشد قیمت آماده است. نگاه این دو گروه چیست؟

بازار ارز در انتظار شوک ۳۰ شهریور / دلار گران می شود یا ارزان؟

 قیمت دلار در آخرین معاملات هفته گذشته به ۲۷۴۰۰ تومان رسید. اگرچه برخی از معامله‌گران منتظر رسیدن قیمت دلار به مرز ۲۷۲۰۰ تومان و کمتر از آن بودند. اما اخبار سیاسی نتوانست در هفته گذشته قیمت دلار را وارد کانال پایین‌تر کند. اما آیا در هفته جاری دلار ارزان می‌شود یا گران؟

دو دسته رویکرد درباره روند قیمت ارز در آخرین هفته شهریورماه ۱۴۰۰ وجود دارد.

سیگنال‌های کاهش قیمت دلار

رویکرد اول نگاهی است که می‌گوید رویدادهای سیاسی که باعث کاهش قیمت دلار شدند در هفته آخر شهریورماه هم ادامه دارد. در این میان دو سیگنال قوی‌تر از بقیه عمل می‌کند. اول سخنان سخنگوی کاخ سفید که تاکید کرده بایدن همچنان معتقد است مسیر دیپلماسی با ایران بهترین راه در بین گزینه‌هاست. گفته‌ای که احتمال توافق میان ایران و آمریکا را قوت می‌دهد.

نکته دوم اینکه هفته گذشته بلومبرگ خبر داد کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور) برگزار می‌شود و این احتمال وجود دارد که دور هفتم مذاکرات برجامی در وین در حاشیه این نشست برگزار شود.

تنها سه روز تا برگزارس این کنفرانس و احتمال آغاز دور جدید مذاکرات باقی مانده است. مذاکراتی که به گفته بلومبرگ در این هفته آغاز می‌شود و می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد.

حالا اعلام شده که ابراهیم رئیسی برای شرکت در این اجلاس به نیویورک نمی‌رود و سخنرانی خود را مجازی انجام می‌دهد. اما به گفته تخت‌روانچی، امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه برای شرکت در این اجلاس به نیویورک می‌رود.

برای همین نگاه‌ها به وسط هفته جدید دوخته شده و سیگنالی که از نیویورک می‌رسد.

سیگنال افزایش قیمت دلار

سیگنال دوم، مربوط به نگاهی است که می‌گوید تاثیر سیگنال‌های سیاسی بر روند کاهشی قیمت ارز تخلیه شده است. بازار و معامله‌گران در هفته جاری منتظر رویداد جدیدی نیستند و احتمال دارد نه تنها قیمت دلار در این روزها ارزان نشود، بلکه اندکی افزایش هم داشته باشد. چراکه به نظر می‌رسد موضوعاتی که تا پیش از این منجر به کاهش قیمت ارز شده، جذابیت و تاثیر خود را از دست داده و معامله‌گران محتاطانه منتظر روند بازارند.

در این شرایط جو احتیاطی به بازار برگشته و معامله‌گران در خرید و فروش‌های خود بی‌گدار به آب نمی‌زنند و نگرانی از ریزش قیمت دلار با شروع مذاکرات باعث شده حجم خرید‌ها نسبت به هفته‌های قبل کم شود./ تجارت نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.