بازار کشش واردات بیشتر لپ‌تاپ ندارد

در حالی‌که گروهی از کارشناسان و فعالان بازار معتقدند نیاز بازار کامپیوتر در ماه حدود ۷۰۰ هزار دستگاه لپ‌تاپ است، اما دسته دیگری بر این اعتقادند که در شرایط فعلی که روند قیمت‌ها به شدت صعودی است و تقاضا هم کاهش چشمگیری یافته است، چنین حجم وارداتی به کشور غیرمنطقی است.

میر مهدی، رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیاز بازار به واردات لپ‌تاپ را در سال در حدود هشت میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه اعلام کرد که حدودا در ماه ۷۰۰ هزار دستگاه می‌شود. وی همچنین اعلام کرده است که با توجه به فرا رسیدن فصل درس و مدرسه و دانشگاه میزان تقاضا برای لپ‌تاپ در بازار در حد چشمگیری افزایش خواهد یافت و اگر برای هر لپ‌تاپ میانگین قیمتی در حدود ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شود، بازار در این ایام با یک گردش مالی چشمگیری مواجه خواهد شد.
اما مسعود فراهانی، یکی از فعالان بازار در این باره می‌گوید: نیاز بازار لپ‌تاپ در ماه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لپ‌تاپ است و کاهش شدید تقاضا و ماندن لپ‌تاپ‌هایی که از قبل وارد شده‌اند روی دست فروشندگان گویای این امر است که بازار کشش واردات بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار لپ‌تاپ در ماه را ندارد.
وی همچنین افزود: در حال حاضر متوسط قیمت یک لپ‌تاپ حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و در نظر گرفتن میانگین قیمت ۹۰۰ هزار تومان برای لپ‌تاپ آن هم در شرایطی که ارزان قیمت‌ترین لپ‌تاپ بازار قیمتی حدود یک میلیون تومان دارد، غیرمنطقی است.
همچنین بررسی آمار و ارقام گمرک جمهوری اسلامی ایران گویای این است که در حال حاضر حجم واردات انواع لپ‌تاپ در ماه در حدود ۲۴۵ تا ۲۵۰ هزار دستگاه است و این در شرایطی است که همین تعداد واردات لپ‌تاپ هم در بازار خریدار ندارد.
احمد صالح‌آبادی یکی از کسبه بازار در این باره می‌گوید: در شرایط فعلی میزان قاچاق لپ‌تاپ هم تا حدودی کاهش یافته است. ولی با مدنظر قرار دادن آمار گمرک در رابطه با واردات لپ‌تاپ به نظر نمی‌رسد نیاز بازار به واردات لپ‌تاپ در ماه بیش از ۳۰۰ تا نهایتا ۴۰۰ هزار دستگاه لپ‌تاپ باشد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.