بازتاب گسترده جهانی پیروزی اسلامگرایان

بازتاب گسترده جهانی پیروزی اسلامگرایان در مصر

کیهان:

اعلام محمد مرسی به عنوان نامزد پیروز اسلامگرایان، بازتاب گسترده ای در داخل و خارج از مصر داشته است.
به گزارش خبرگزاری ها، پیروزی نامزد اسلامگرای انتخابات ریاست جمهوری مصر و تصاویر شادی مردم از این پیروزی در صدر اخبار رسانه های جهان قرارگرفته است و جهانیان آن را پیروزی اراده مردم بر قدرت زورگویان نظامی در جنبش بیداری اسلامی ارزیابی کرده اند.
براساس این گزارش، پس از یک هفته تأخیر عمدی از سوی کمیسیون عالی انتخابات در اعلام نتایج، عاقبت روز یکشنبه محمد مرسی به عنوان نخستین رئیس جمهور غیرنظامی پس از پیروزی انقلاب مردمی ۲۵ ژانویه در مصر اعلام شد.
براساس این گزارش اعلام پیروزی رئیس جمهور اسلامگرا، موجی از شادی و شعف در مصر به راه انداخت و مردم مصر با سر دادن شعارهای الله اکبر، نصرمن الله و فتحاً قریب، سجده شکر بجای آوردند.
این گزارش حاکی است علاوه بر مصر در بسیاری از کشورهای اسلامی نیز پیروزی اسلامگرایان جشن گرفته شد و در یمن، لبنان، غزه، بحرین و اردن مردم و تشکل های انقلابی، با در دست داشتن پرچم های مصر، این رویداد تاریخی را جشن گرفته و آن را به مردم مصر تبریک گفتند.
مرسی: مردم منشأ قدرت هستند
محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر در نخستین سخنرانی خود بعد از اعلام رسمی پیروزی در انتخابات اظهار داشت: من رئیس جمهور تمامی مصری ها اعم از مسیحی، مسلمان و تمامی زنان و مردان هستم.
وی گفت: اگر ایثار و از خودگذشتگی شهدای انقلاب مصر نبود، من اکنون در این جایگاه قرار نداشتم.
رئیس جمهور منتخب مردم با بیان اینکه انقلاب مصر تا زمان تحقق کامل اهداف خود ادامه خواهد داشت خطاب به مصری ها گفت: شما منشأ قدرت هستید و برای دستیابی به خواسته های انقلاب باید متحد باشید.
مرسی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد که به تمامی توافقنامه های مصر و معاهدات بین المللی پایبند خواهد بود و مصر با ملت، نیروهای مسلح و تاریخ غنی و طولانی خود، مانع از هرگونه تجاوزی به کشور خواهد شد.
وی از زحمات قضات مصری در جریان روند انتخابات ریاست جمهوری مصر تقدیر و تشکر کرد و استقلال قوه قضائیه را خواستار شد.
رئیس جمهور منتخب که سخنان وی از شبکه های مختلف تلویزیونی پخش می شد متذکر شد: من از شما مردم بزرگ مصر می خواهم وحدت و یکپارچگی ملی را تقویت کنید.
این در حالی است که تظاهرات و تحصن ها تا برخورداری رئیس جمهور از همه اختیارات قانونی خود لغو متمم قانون اساسی، لغو بیانیه انحلال پارلمان در میدان التحریر برای ششمین روز متوالی همچنان ادامه دارد و سازمان ها، احزاب، تشکل ها و گروه های انقلابی مصر، اعلام کردند درصدد تشکیل شورای دفاع ملی برای حفظ و حراست از اهداف انقلاب اسلامی و مردمی ۲۵ ژانویه هستند.
همچنین بسیاری از شخصیت های سیاسی و انقلابی مصر بر این باورند که رئیس جمهور منتخب باید دارای همه اختیارات باشد و ملت مصر تقسیم قدرت بین دولت مدنی و شورای نظامی را نمی پذیرد و خواسته اصلی مردم این است که رئیس جمهور، تحولی اقتصادی ایجاد کند تا مصر همچون گذشته برده آمریکا نباشد.
بازتاب پیروزی مرسی
در جهان
به دنبال پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر، بسیاری از شخصیت ها، احزاب و تشکل های سیاسی در جهان برای وی پیام تبریک ارسال کردند.
براساس این گزارش، وزارت خارجه کشورمان، همزمان با اعلام پیروزی محمد مرسی، انتخاب وی به عنوان اولین رئیس جمهور اسلامگرای مصر پس از انقلاب ۲۵ ژانویه را تبریک گفت.
در همین راستا، خالد مشعل و جنبش مقاومت اسلامی (حماس) پیروزی محمد مرسی در انتخابات مصر را به مردم این کشور تبریک گفتند و مردم غزه و نوار باختری، از انتخاب وی ابراز شادمانی کردند.
«محمد القحطانی» موسس جمعیت حقوق مدنی و سیاسی در عربستان نیز در پیامی در شبکه های اجتماعی، پیروزی مرسی را به معنای پیروزی همه انقلاب های عربی دانست.
این در حالی است که هنوز هیچ واکنشی از سوی عربستان سعودی در خصوص نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مصر صورت نگرفته است.
«طارق حمید» از عناصر وابسته به رژیم عربستان در سرمقاله روزنامه «شرق الاوسط» نوشت: با پیروزی محمد مرسی، مصر و کل منطقه، وارد مرحله ای بسیار خطرناک شده است.از سوی دیگر شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین با ارسال پیامی، پیروزی مرسی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را تبریک گفت.
در همین حال پیروزی محمد مرسی، نگرانی آشکار غرب در مورد آینده مهم ترین پایگاه خود در منطقه را به دنبال داشته است و کاخ سفید به این امر واکنش نشان داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای، از پیروزی مرسی استقبال و اعلام کرد این کشور باید به عنوان یکی از حامیان صلح در منطقه باقی بماند.
گزارش خبرگزاری ها حاکی است، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا، روز یکشنبه در تماس تلفنی با محمد مرسی، پیروزی وی را تبریک گفت.رئیس جمهور آمریکا همچنین در تماس تلفنی مشابه با احمد شفیق از وی خواست تا در صحنه سیاسی مصر باقی بماند.رئیس جمهور آمریکا، از مرسی خواست تا به سیاست های حسنی مبارک برای دوستی با ایالات متحده و اسرائیل ادامه دهد.
فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز با استقبال از پیروزی مرسی، آمادگی کشورش را برای همکاری با مردم مصر اعلام کرد.
«گیدو وستروله» وزیر خارجه آلمان انتخابات ریاست جمهوری مصر را نخستین انتخاب دموکراتیک در طول تاریخ مصر عنوان کرد.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه با ارسال پیام تبریک به محمد مرسی، نسبت به همکاری سازنده و توسعه روابط دوجانبه بین دو کشور ابراز امیدواری کرد.
حال مبارک خراب شد
منابع آگاه و کادر پزشکی بیمارستان «المعادی» قاهره از افزایش ناگهانی فشار خون و شدت یافتن ضربان قلب حسنی مبارک رئیس جمهور سابق مصر بعد از اطلاع یافتن از پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین بهت زدگی جمال و علاء مبارک در روز یکشنبه خبر دادند.
به گزارش ایسنا، منابع آگاه بیمارستانی در گفت وگو با روزنامه «المصری الیوم» اعلام کردند که مبارک به محض آنکه از پیروزی مرسی در انتخابات اطلاع یافت وضعیت جسمانی اش نامتعادل شد و حالش به وخامت گرائید.
فرعون مصر و نظامیان حامی وی تلاش داشتند تا با مهندسی تحولات سیاسی مصر، انقلابیون مصری را به حاشیه رانده و با جلوه دادن احمد شفیق نخست وزیر و نظامی کهنه کار رژیم مبارک، حکومت آینده مصر را به دست بگیرند ولی حضور انقلابیون در خیابان ها این توطئه را خنثی کرد.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.