بازیابی بوک‌مارک‌ها در کروم

جام جم آنلاین: قابلیت بوک‌مارک‌کردن در مرورگرها به شما این امکان را می‌دهد تا در صورتی که از یک سایت یا وبلاگ خوشتان آمد و تمایل به ذخیره آن برای دسترسی‌های مجدد داشتید، براحتی آدرس آن را به فهرست سایت‌ها و صفحات مورد علاقه خود اضافه کرده و هر زمان که تمایل داشتید به آنها مراجعه کنید.

گاهی اوقات کاربران به‌طور اتفاقی فهرست یا یکی از سایت‌های ذخیره شده در این بخش را حذف می‌کنند که در چنین شرایطی بازیابی اطلاعات از دست رفته می‌تواند اشتباه شما را جبران کند.

مرورگر کروم و فایرفاکس هر یک امکاناتی را برای این کار در اختیار شما قرار می‌دهد که عبارتند از:

بازیابی بوک‌مارک‌ها در کروم

ابزار مدیریت بوک‌مارک‌ها در مرورگر کروم، از گزینه بازگشت پشتیبانی نمی‌کند و به این سادگی‌ها نمی‌توانید فهرست سایت‌هایی را که اشتباهی از بوک‌مارک‌ها حذف کرده‌اید ، بازیابی کنید.

در صورت بروز اشتباه در این بخش ‌باید مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- پیش از هرچیز توجه داشته باشید که کروم، با هربار اجرای مرورگر، یک نسخه پشتیبان از بوک‌مارک‌های شما ایجاد کرده و در فایل‌های خود ذخیره می‌کند. پس اگر مرورگر باز است و فهرست بوک‌مارک‌ها را حذف کرده‌اید، آن را ببندید ولی از اجرای مجدد آن خودداری کنید. اگر هم مرورگر بسته است از اجرای آن خودداری کنید زیرا به محض اجرای مرورگر ، فهرست بوک‌مارک‌های فعلی شما که برخی از آنها حذف شده ‌است، جایگزین نسخه پشتیبان قبلی خواهد شد و شانس بازیابی آنها را از دست می‌دهید.

۲- یک صفحه ویندوز اکسپلورر باز کرده و مسیر زیر را در نوار آدرس وارد کنید (توجه داشته باشید که در عبارت زیر به‌جای NAME باید نام کاربری سیستم‌عامل خود را وارد کنید)

C:\Users\NAME\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default

۳- در این بخش دو فایل با نام‌های Bookmarks و Bookmarks.bak مشاهده می‌کنید.

توجه: چنانچه در این بخش هر دو فایل را با نام Bookmarks مشاهده می‌کنید باید کلید Alt را از روی صفحه کلید فشار دهید سپس از منوی Tools گزینه Folder options را انتخاب کنید سپس به تب View بروید و علامت چک‌

مارک کنار عبارت Hide extensions for known file types را غیرفعال کنید. در نهایت پنجره‌های فعال را ببندید و هر دو نام مربوط به بوک‌مارک‌ها را با پسوند مربوط مشاهده کنید.

۴- برای بازگردانی نسخه پشتیبان ‌باید در صورت باز بودن مرورگر کروم، آن را ببندید و پس از آن فایل Bookmarks را حذف کرده و فایل Bookmarks.bak را به Bookmarks تغییر نام دهید.

۵- حالا چنانچه مرورگر کروم را مجددا اجرا کنید مشاهده خواهید کرد که بوک‌مارک‌های شما طبق آخرین تغییراتی که مرورگر را بسته بودید ، بازیابی شده‌ است و براحتی می‌توانید از آنها استفاده کنید.

بازیابی بوک‌مارک‌ها در فایرفاکس

انجام مراحل فوق برای کاربران فایرفاکس خیلی ساده‌تر است ؛ زیرا این مرورگر از قابلیت بازگشت پشتیبانی می‌کند.

در این حالت چنانچه یک سایت بوک‌مارک شده یا یک پوشه در بخش بوک‌مارک‌ها را حذف کردید ، ساده‌ترین کار این است که از منوی Organize گزینه Undo را کلیک کنید.

گاهی اوقات شما به‌خاطر می‌آورید که حذف بوک‌مارک‌ها مربوط به چند لحظه پیش نیست و چند روز قبل سایتی را به اشتباه از فهرست بوک‌مارک‌ها حذف کرده‌اید. برای بازیابی این سایت‌ها نیز می‌توانید به چند روش عمل کنید:

۱- به منوی Import and Backup مراجعه کرده و گزینه Restore را انتخاب کنید.

۲- در این مرحله مشاهده می‌کنید که مرورگر، هر روز یک نسخه پشتیبان از بوک‌مارک‌های شما تهیه کرده که می‌توانید به‌دلخواه خود یکی از آنها را کلیک کنید.

۳- در نهایت با تایید پیغام به‌نمایش درآمده عملیات بازگردانی آغاز می‌شود و نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که با انجام این کار همه بوک‌مارک‌های شما از بین رفته و بوک‌مارک موجود در نسخه پشتیبان جایگزین خواهد شد. پس چنانچه طی چند روز اخیر سایت یا صفحه جدیدی را به فهرست بوک‌مارک‌های خود اضافه کرده‌اید ، پیش از هر چیز برای ممانعت از دست دادن آنها ‌باید یک نسخه پشتیبان از آنها تهیه کرده یا با استفاده از Export Bookmarks to HTML آنها را در محلی روی هارد‌دیسک ذخیره کنید.

امیر عصاری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.