بازی با اعتبار پرسپولیس در لیگ

جام جم آنلاین: پرسپولیسی‌ها روز‌های کابوس‌واری را در لیگ برتر سپری کردند. بحرانی که این روزها تیم دنیزلی در مسابقات​ دارد، به‌ مراتب از روزهای تلخ استیلی هم بیشتر است ولی کسی به گذشته بازنمی‌گردد؛ گذشته‌ای که بسیار تلخ سپری شد.

قرار بود با آمدن دنیزلی دست‌کم در چنین مقطعی از فصل، قرمزها جایگاهی آبرومندانه برای خود دست و پا کنند، اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد که اوضاع به مراتب وخیم‌تر شده است.

پرسپولیس به اندازه‌ای بیمار شده که مورد تمسخر تیم‌های دیگر قرار می‌گیرد و همه در روزهای پایانی، آرزوی بازی با آن را داشتند تا هم سه امتیاز آسان به اندوخته‌های خود بیفزایند و هم تفاضل گل خود را در جدول بهبود بخشند.

این سرنوشت تیمی است که در لیگ قهرمانان رکوردهای جالبی را بر جای گذاشته است. صحبت از تیمی است که در دور رفت لیگ قهرمانان، بهترین خط حمله آسیا را به خود اختصاص داد و در نخستین دیدار دور برگشت این مسابقات برابر الغرافه قطر هم پای ۹۶ هزار نفر را در یک روز غیرتعطیل به استادیوم آزادی کشاند تا به یک رکورد خارق‌العاده از این نظر برسد.

تیمی که بی‌تردید در آسیا پرطرفدارترین است و بسیاری از تیم‌های بزرگ اروپایی هم حسرت داشتن هوادارانش را می‌خورند، این روزها در مسابقات داخلی به گونه‌ای بازی می‌کند که گویی اعتبارش را به حراج گذاشته است. این بازی بدی است که تلخی‌اش از شکست‌های سنگین برابر سایپا و تراکتورسازی هم بیشتر ست.

عادت جدید و بی‌تفاوتی

گرچه بازی‌های خوبی که قرمزها از شروع لیگ قهرمانان فوتبال آسیا به نمایش گذاشتند، کاملا شرایط متفاوتی را نسبت به آنچه از این تیم در مسابقات داخلی دیده بودیم، رقم زده است، ولی این نمی‌تواند دلیل قانع‌کننده‌ای برای بی‌تفاوتی در قبال دیدارهای لیگ برتر باشد.

اگر این‌گونه است تکلیف اعتبار نداشته قرمزها چیست؟ واضح است که بازیکنان این تیم به این نوع بازی کردن در لیگ برتر عادت کرده‌اند و بی‌تفاوتی را در شکل بازی و رفتارهایشان می‌توان دید، حتی مصطفی دنیزلی هم انگیزه‌های آنچنانی برای کسب نتیجه در لیگ برتر ندارد و بعد از هر باخت تیم با به رخ کشیدن لیست اخراجی‌های پایان فصل به نوعی اذهان را از مسیر اصلی منحرف می‌کرد.

وی بعد از شکست سنگین در زمین تراکتورسازی مدعی شده ۱۰ بازیکن خود را کنار خواهد گذاشت. این در حالی است که وی در هفته‌های ابتدایی که به این تیم بازگشته بود، عنوان کرده بود پرسپولیس دارای بازیکنان خوبی است و نیازی به نیروی جدید آنچنانی ندارد.

بی‌تفاوتی که از کادر فنی به بازیکنان سرایت کرده، این روزها هواداران را بدجوری کلافه کرده و کسی هم در این بین به فکر آنها نیست.

پرسپولیس براحتی می‌بازد و بعد هم مسوولان باشگاه و کادر فنی و بازیکنان در مصاحبه‌هایشان عنوان می‌کنند از این‌که چنین شرایطی پیش آمده برای هواداران ناراحت هستند، ولی در عمل هیچ اقدامی برای بهبود اوضاع فنی تیم صورت نمی‌گیرد و این چرخه ادامه می‌یابد.

عادت جدید قرمزها در لیگ برتر کار را به جایی رسانده بود که بحث سقوط این تیم نیز سر زبان‌ها افتاد ؛ طوری که اگر تهدید فیفا برای کسر ۹ امتیاز به خاطر شکایت آرفی، مهاجم سابق این تیم عملی شود، این شایعه رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و تیم بزرگ پایتخت در بین قعرنشینان قرار خواهد گرفت​.

پرسپولیس که به خاطر بازی سنگین با الهلال عربستان فرسوده‌تر و کم‌رمق‌تر است، روزهای نگران‌کننده‌تری را در انتظار دارد.

سه پادشاه در یک اقلیم!

از روزی که بحث حضور مصطفی دنیزلی در پرسپولیس مطرح شده بود، اختلافات احتمالی وی با علی پروین به سوژه‌ای بزرگ تبدیل شده بود و با در نظر گرفتن خصوصیات این دو چهره، تاکید بر آن می‌شد که این دو پادشاه در یک اقلیم نخواهند گنجید، اما کسی در این بین بحث پادشاه دیگری را نمی‌کرد.

مشکلاتی که علی کریمی با سرمربی ترک‌تبار تیم پیدا کرده است، مشکل پیش‌بینی نشده‌ای بود که این اواخر حواشی بسیاری به دنبال داشت تا حکایت سه پادشاه و یک اقلیم را برای سرخپوشان رقم بزند.

کار به جایی رسید که رویانیان، مدیرعامل باشگاه در موضوع ورود و تاکید کرد علی کریمی فصل آینده هم در جمع قرمزها باقی خواهد ماند، اما دنیزلی که مربی باشخصیتی است، در این باره سخنی به میان نمی‌آورد و سیاستمدارانه در انتظار پایان فصل است تا با در نظر گرفتن تمامی شرایط، بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

با در نظر گرفتن این نکته که کریمی، ستاره بی‌چون و چرای قرمزها بوده و بازیکنی با قابلیت‌های او در فوتبال داخلی ایران پیدا نمی‌شود و نیز میزان محبوبیتی که او بین هواداران قرمزها پیدا کرده، بعید است دنیزلی نخواهد با این بازیکن برای فصل آینده هم ادامه دهد، ولی مشکل بزرگی که وجود دارد، به خلق و خوی کریمی بازمی‌گردد که با وجود خونسردی‌ها و تعصبی که به تیمش دارد، هرازگاهی حملاتی رسانه‌ای به سرمربی تیم می‌کند که تا مدت‌ها ترکش‌های آن بر بدنه تیم خواهد ماند.

در بین بازیکنان پا به سن گذاشته تیم پرسپولیس، کریمی تنها بازیکنی است که از لحاظ بدنی در فرم خوب خودش به سر می‌برد و تنها مهره خوب این تیم در فصل کابوس‌وار کنونی بوده است.

شاید اگر کریمی هم در ترکیب این تیم حضور نداشت، مشخص نبود چه نتایجی برای این تیم به ثبت می‌رسید و وضعیت به مراتب وخیم‌تری پیش روی سرخپوشان قرار می‌گرفت.

علی رضایی‌ -‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.