بازگشت مرگ‌آور «دنگی» به یونان و «لژیونری» به کانادا

علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمتهای مختلف بدن است.

به گزارش مجله شبانهممتازنیوز، یکی از هشدارهایی که جامعه پزشکی کشورهای درگیر در بحران اقتصادی همواره آنرا اعلام می کردند، کاهش سطح سلامت و بهداشت جامعه در صورت کاهش بودجه های مربوط به این بخش و تقلیل یافتن سطح درآمد مردم بود و اکنون مرکز کنترل بیماریهای یونان اعلام کرده تب دنگی پس از ۸۵ سال دوباره در یونان مشاهده شد و یک پیرمرد بر اثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده است.

تب دنگی نام یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمتهای مختلف بدن است. بیمار بایستی فورا در بیمارستان مداوا شود در غیر این صورت امکان مرگ زیاد است.

تب دنگی در سال ۱۹۲۷ تا ۲۸ در یونان ریشه ‌کن شده بود اما مسئولان این کشور طی سالهای اخیر متوجه ظهور دوباره پشه ناقل ویروس این بیماری در کشورشان شده اند. نسل این پشه استوایی در ۱۲ سال گذشته در تقریبا ۲۰ کشور اروپایی از بین رفته است.

از سوی دیگر، منابع خبری از کشته شدن دستکم ده نفر از شهروندان کانادایی در اثر ابتلا به بیماری مهلک لژیونری خبر می دهند.

بیماری مهلک موسوم به لژیونری که نوع کشنده تری از بیماری ذات الریه است و تاکنون ۱۶۵ نفر از مردم این شهر نیز به بیماری مهلک لژیونری مبتلا گشته اند. باکتری بیماری لژیونری که در آبهای گرم تکثیر می شود از طریق مصرف آب آلوده، سامانه های سرمایشی و یا انتقال عامل آن بوسیله پشه، به انسان منتقل می شود.

سه شهروند آمریکایی در شیکاگو نیز اخیرا در اثر ابتلا به بیماری لژیونری جان باختند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.