بازیگری که تئاتر از حضورش محروم شد!

به گزارش بی باک به نقل از مهر، در عرصه تئاتر همواره نام برخی از هنرمندان بیش از دیگران می‌درخشد و در این بین برخی بازیگران تئاتر هستند که نقش آفرینی‌های تأثیرگذارشان هیچگاه از یاد و خاطر اهالی تئاتر و علاقه‌مندان به این هنر زنده نمی‌رود. به طور حتم پرویز پورحسینی یکی از بازیگران برجسته تئاتر ایران است که به زعم بسیاری از منتقدان و صاحبنظران و کارگردانان تئاتر حضوری تأثیرگذار بر صحنه تئاتر داشته است.

پورحسینی در سال ۱۳۲۰ در تهران متولد شد و در سال ۱۳۵۴ در رشته کارشناسی نمایش از دانشکده پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. وی از اعضای گروه تئاتر “پاسارگاد” به سرپرستی زنده‌یاد حمید سمندریان بود و به نقش آفرینی در آثار مختلفی به کارگردانی این استاد برجسته تئاتر ایران پرداخت. از جمله همکاری‌های شاخص و ماندگار پورحسینی با زنده‌یاد سمندریان، ایفای نقش در نمایش تلویزیونی “به سوی دمشق” بود.

پورحسینی همچنین در سال‌های ۴۴ و ۴۵ در نمایش‌های “لئوکاریا” و “آندورا” به کارگردانی زنده‌یاد حمید سمندریان به ایفای نقش پرداخت. وی در سال‌های ۴۲ و ۴۳ در نمایش‌های “شش شخصیت در جستجوی نویسنده” و “مرغ دریایی” به کارگردانی پری صابری نیز حضور داشت که هر دو از اعضای گروه تئاتر “پاسارگاد” بودند.

این بازیگر با سابقه و برجسته تئاتر در طی سال‌ها فعالیت خود در صحنه‌های تئاتر تجربه حضور در آثار برجسته‌ای از کارگردانان شاخص تئاتر ایران نظیر آربی آوانسیان، بیژن مفید، رکن‌الدین خسروی، علی رفیعی و بهرام بیضایی را در کارنامه کاری خود دارد. پورحسینی از معدود بازیگران تئاتر ایران است که تجربه همکاری با پیتر بروک کارگردان برجسته تئاتر جهان را داشته و در نمایش “ارگاست” به ایفای نقش پرداخت.

نگاهی به کارنامه کاری پورحسینی بیانگر فعالیت مستمر و تأثیرگذار وی در سه دهه ۴۰، ۵۰ و ۶۰ در عرصه تئاتر است و نیمه اول دهه ۷۰ نیز تئاتر آخرین حضورهای پورحسینی را بر صحنه‌های خود تجربه کرد.

علی رفیعی از کارگردانان برجسته تئاتر ایران که در نمایش‌های “خاطرات و کابوس‌های یک جامه‌دار از قتل میرزا تقی‌خان فراهانی”، “شیون و استغاثه”، “جنایت و مکافات” و “یادگار سال‌های شن” از پورحسینی استفاده کرده بود درباره این بازیگر با سابقه تئاتر به خبرگار مهر گفت: از خاطره‌های خوب من در عرصه تئاتر همکاری با پرویز پورحسینی است که از نظر نظم کاری، اخلاق حرفه‌ای و رفتار و شخصیت بی‌نظیر است.

وی تأکید کرد: پرویز پورحسینی از بازیگران بی‌نظیری است که من در زندگی کاری‌ام با او همکاری داشتم. جز نیکی و همکاری صمیمانه و اخلاق و وجدان حرفه‌ای چیز دیگری از پرویز پورحسینی ندیدم.

این کارگردان با سابقه و شناخته شده معتقد است پرویز پورحسینی یکی از نمونه‌های شاخص بازیگری در ایران است.

اما تئاتر ایران طی بیش از یک دهه از حضور این بازیگر حرفه‌ای و تأثیرگذار محروم بوده و آخرین تجربه حضور مستمر پورحسینی در عرصه تئاتر به نمایش “کارنامه بندار بیدخش” به کارگردانی بهرام بیضایی مربوط می‌شود. وی بعد از سال‌ها دوری در سال ۸۸ در نمایش “آخرین پر سیمرغ” کار مشترک ایران و آلمان در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت.

البته دلایل کمرنگ شدن حضور پورحسینی در عرصه تئاتر همانند دلایل چهره‌های شاخص دیگری است که حضورشان در تئاتر کمرنگ شده است. نبود حمایت‌های لازم، شرایط سخت و نامناسب برای اجرا و نبود برنامه ریزی مناسب در عرصه تئاتر از دلایلی هستند که طی سال‌های گذشته باعث کمرنگ شدن حضور چهره‌های شاخص تئاتر نظیر پرویز پورحسینی شده‌اند.

در ماه‌های گذشته اخباری مبنی بر احتمال حضور مجدد پورحسینی در عرصه تئاتر با نمایشی به کارگردانی علی پویان منتشر شد که باید دید آیا صحنه‌های تئاتر باز هم شاهد حضور این بازیگر توانا خواهند بود یا نه.


ممتازنیوز/momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.