باطری خودرو گران شد

گردآوری توسط گروه خودرو ممتازنیوز

 باطری خودرو گران شد

باطری خودرو گران شد

ممتازنیوز: رییس اتحادیه صنف باطری فروشان و باطری سازان از افزایش ۱۵ درصی قیمت باطری خودرو در بازار خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز، رییس اتحادیه صنف باطری فروشان و باطری سازان با بیان اینکه در حال حاضر قیمت باطری در بازار ۱۵ درصد افزایش یافته است به دلالیل افزایش قیمت باطری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه باطری جزء کالاهای اولویت ۱۰ قرار دارداجازه ترخیص به آن داده نشده است هر چند دستور ترخیص کالاهای اولویت ۱۰ که باطری هم جزء این گروه به شمار می آید داده شده اما با گذشت چندین ماه هنوز این دستور عملی نشده است.
محمود اکبرزاده در خصوص وضعیت بازار باطری گفت: در حال حاضر بازار باطری با کمبود شدید مواجه است و این کمبود هم باعث افزایش قیمت انواع باطری در بازار شده است.
رییس اتحادیه صنف باطری فروشان و باطری سازان با بیان اینکه در حال حاضر قیمت باطری در بازار ۱۵ درصد افزایش یافته است به دلالیل افزایش قیمت باطری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه باطری جزء کالاهای اولویت ۱۰ قرار دارد به همین دلیل این کالا نزدیک به ۴ ماه است که در انبارهای گمرک قراردارد و اجازه ترخیص به آن داده نشده است هرچند دستور ترخیص کالاهای اولویت ۱۰ که باطری هم جزء این گروه به شمار می‌آید داده شده است، اما با گذشت چندین ماه هنوز این دستور عملی نشده است.
وی با اشاره به اینکه برخی از باطری‌های مورد نیاز بازار را تولید کنندگان توان تولید آن را ندارند، تصریح کرد: در حال حاضر تولید کنندگان داخلی ۷ میلیون باطری تولید می‌کنند این در حالی است که ۱۲ میلیون باطری نیاز بازار است که باید ۵ میلیون از طریق واردات تامین شود.
باطری تقلبی نداریم
اکبرزاده با بیان اینکه باطری تقلبی در بازار وجود ندارد اما متاسفانه عمده باطری‌های وارداتی موجود در کشور به صورت قاچاق وارد می شود،افزود: باطری‌هایی که به صورت قاچاق وارد می‌شوند هیچ گونه خدمات پس از فروش ارائه نمی‌دهند که این امر باعث شده شکایت‌ها به اتحادیه روند رو به افزایشی داشته باشد.
رییس اتحادیه صنف باطری فروشان و باطری سازان تصریح کرد: گمرک عوارض واردات هر باطری را طی چند سال گذشته افزایش داد و همین باعث شده برخی از واردکنندگان برای اینکه این میزان عوارض را پرداخت نکنند اقدام به واردات باطری به صورت قاچاق کنند.
وی ادامه داد: بهتر است وزارت بازرگانی قبل از وارد کردن هر نوع باطری با اتحادیه هماهنگ باشد تا باطری‌هایی وارد شود که با نظر کارشناسان بوده تا دچار مشکل نشود.
اکبرزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ نوع باطری توسط حدود ۳۰ وارد کنند وارد کشور می‌شود، اظهارداشت: آمار دقیقی از میزان واردات وجود ندارد ولی هر وارد کننده حداقل دو کانتینر باطری وارد می‌کند که این میزان در هر کانتینر۷۰ تا ۸۰ تن و در هر ماه ۱۵هزار تا ۲۰ هزار عدد است.
باطری‌های چینی در بازار سهمی ندارند
رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری ادامه داد: در حال حاضر در میان باطری‌های وارداتی، نمونه‌های کره‌ای با بیشترین اقبال مواجهند و سهم عمده‌ای از واردات باطری را به خود اختصاص می‌دهند.
برخلاف سایر لوازم یدکی‌های موجود در بازار که از هجمه چینی‌ها به سطوه آمده‌اند، اما به گفته رییس اتحادیه صنف باطری فروشان و باطری سازان باطری‌های چینی در بازار سهمی ندارند، اما متاسفانه واردات در کشور در دست متخصص نیست و هر تاجری برای این که سود بیشتری نصیبش شود اقدام به واردات باطری‌های چینی کرده که گاهی هم از لحاظ کیفیت پایین است و این باعث بروز مشکلاتی برای مصرف کنندگان شده است، البته باید توجه داشت که چین باطری با کیفیت هم تولید می‌کند و این باطری‌ها از لحاظ کیفیت با باطری‌های کره‌ای برابری می‌کند، اما واردکنندگان هستند که به دلیل ارزان بودن باطری‌های بی‌کیفیت وارد می‌کنند.
اکبرزاده نیاز بازار کشور را ۲۰ هزار تا باطری در هر ماه اعلام کرد و افزود: در حال حاضر ۷ تولید کننده باطری در کشور در حال فعالیت هستند که در ماه ۱۰ هزار تا باطری تولید می‌کنند و مابقی نیاز بازار نیز از طریق واردات تامین می‌شود.
به گزارش خانه ملت، رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان باطری تأکید کرد: چنانچه واردات باطری به آسانی و بی هیچ مشکلی صورت گیرد به نفع خریداران و فروشندگان خواهد بود زیرا کاهش واردات موجب افزایش قیمت‌ها و پایین آمدن قدرت خرید مردم و در نهایت رکود بازار خواهد شد که این امر به نفع فروشندگان نیست و گاها آنها ناگزیر به توقف فعالیت خود می‌شوند و همانگونه که در چند ماه اخیر شاهد این امر هستیم نرخ باطری روند افزایشی و ازهمه مهمتر کمبود در بازار هستیم.


پرشین خودرو |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.