باقر لاریجانی: بیمارستان میلاد در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می گیرد

گردآوری توسط گروه آموزش ممتازنیوز

خبرگزاری آریا-قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در علوم پزشکی با اعلام خبر انعقاد قرارداد با سازمان تامین اجتماعی گفت: براساس این قرارداد بیمارستان های تامین اجتماعی به خصوص بیمارستان میلاد تهران برای راه اندازی رشته های تخصصی و فوق تخصصی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار می گیرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، باقر لاریجانی قائم مقام ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه علوم پزشکی با اشاره به مشارکت ۴۴ درصدی آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ۸۶ واحد در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه پزشکی درگیرند. ۱۷۹۸ عضو هیات علمی پزشکی، ۶۱ هزار دانشجو در ۵۱ رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تدریس و تحصیل می باشند.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی در ۱۱بیمارستان دارد و سه هزارتخت نیز در ۱۹ بیمارستان در حال ساخت است.
لاریجانی در ادامه با اشاره به انتشار یافتن ۱۳ مجله پزشکی در دانشگاه آزاد گفت: نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه آزاد یک به ۹۴ است. بیش از ۵۰ درصد اعضای هیات علمی ما در دانشگاه آزاد اسلامی مربی می باشند و این در حالی است که این رقم در دانشگاه های وزارت بهداشت ۲۰ درصد و در دانشگاه های مطرح ۱۰ درصد است که این خود بیانگر این نکته است که باید در جذب مربی بازنگری کنیم.
وی افزود: از ۵۰ رشته PHD در علوم پزشکی ۴ رشته در دانشگاه آزاد حضور دارند و این در حالیست که روند تصویب PHD در کشور شتابان است. اما ما در دانشگاه آزاد اسلامی نتوانستیم با این مسیر هم آوایی داشته باشیم.
به گفته قائم مقام رییس دانشگاه در علوم پزشکی از بیش از ۳۵۰ مجله علمی انتشار یافته در دانشگاه تنها ۱۳مجله آن پزشکی است حال آنکه بیش از ۳۰ درصد توسعه علمی کشور بر عهده بخش پزشکی است و این خود حاکی از این امر است که باید در دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه بیشتر تلاش کنیم.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر ۵۰۰ مرکز تحقیقاتی در عرصه پزشکی فعالیت می کنند اما در دانشگاه آزاد اسلامی حتی یک مرکز تحقیقاتی مصوب وزارت بهداشت وجود ندارد.
وی گفت: در بخش تولید علم، دانشگاه آزاد اسلامی جزو دانشگاه هایی است که جزو یک درصد دانشگاه های دنیا قرار دارد و اما حوزه پزشکی دانشگاه آزاد جز این یک درصد نیست.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: ۲۵ تا ۵۰ درصد سهم تولید علم در دانشگاه مرهون حوزه پزشکی است. این حوزه جای سرمایه گذاری بیشتری دارد و می تواند تحولی در حوزه تولید علم در دانشگاه ایفا کند اما در حال حاضر تنها ۱۵ درصد در سهم مقالات در تولید علم دارد و این سهم در آموزش ۴۴ درصد است و فاصله زیادی میان تولید علم و مشارکت در حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم تعامل با وزارت بهداشت گفت: این تعامل چندان آسان نیست اما باید پیگیری شود و حوزه پزشکی در دانشگاه آزاد باید به سمت توسعه تحصیلات تکمیلی، اعطای مدارک مشترک، میان رشته ای و جذب نخبگان نخبه برویم و به بخش خصوصی توجه کرده و به بازگشت سرمایه بیاندیشیم.
قائم مقام ریاست دانشگاه در علوم پزشکی در ادامه اظهار کرد: باید نظام خدمات را یکپارچه و بیمارستان ها را الکترونیک کنیم و با آسیب شناسی های انجام شده راهبردهای دانشگاه را استخراج کنیم که امیدواریم نقشه توسعه علوم پزشکی کشور در۱۸  اسفندماه تدوین شود.
به گفته وی شورای جذب و گسترش علوم پزشکی در بخش آموزش و پژوهش طراحی شده است و باید تعامل با سازمان ها و وزارت بهداشت را جدی بگیریم.
وی تاکید کرد: وزیر بهداشت به معاونانش دستور داده تا با دانشگاه آزاد همکاری کنند و باید به سمت ایجاد رشته های تخصصی و فوق تخصصی برویم چرا که عقب هستیم.
لاریجانی از امضای تفاهم نامه ای با معاونت آموزش خبر داد که بر اساس آن با همکاری با دانشگاه های دیگر بدون طی کردن مسیر شورای مرکزی دوره های مشترک تخصصی و فوق تخصصی را در دانشگاه آزاد ایجاد کنیم.
قائم مقام دانشگاه آزاد اسلامی در علوم پزشکی درادامه گفت: برای تامین این اهداف محتاج تامین هیات علمی هستیم و دستورالعمل جذب هیات علمی تمام وقت درعلوم پزشکی طراحی شده است و برنامه هایی نیز برای استفاده از ظرفیت بیمارستان های خصوصی در آموزش پزشکی داریم و در اولین گام آموزش پرستاری را در دستور کار داریم.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: بیمارستان ساختن کارما نیست وظیفه ما آموزش است و باید بیمارستان ها را به سمت آموزش های تخصصی و فوق تخصصی ببریم.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با راه اندازی معاونت پزشکی رسالت استاندارد سازی این حوزه پیگیری شود.


خبرگزاری ممتاز به نقل از آریا
باز نشر: پایگاه اینترنتی خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.