بالاترین مصرف “غیرمنطقی” مربوط به کدام داروهاست؟

اردیبهشت ۱۴۰۳

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها و مسکن‌ها بالاترین میزان مصرف غیرمنطقی دارو را به خود اختصاص می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ دکتر نوشین محمدحسینی با بیان اینکه بیشتر از “تجویز” غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک با “مصرف” غیرمنطقی آنتی‌ بیوتیک روبرو هستیم، عنوان کرد: در مورد مسکن‌ها هم با مصرف غیرمنطقی مواجهیم بدون اینکه به پزشک مراجعه کنند و بدانند منشا دردشان چیست خودسرانه بسیاری از مسکن‌ها را مصرف می‌کنند. این مشکل را در بیماری فشار خون و دیابت هم داریم و بیمار بدون مراجعه به پزشک دوز قرص‌های فشار خونش را بالا و پایین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک و مسکن‌ها بالاترین میزان مصرف غیرمنطقی دارو را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: مردم این داروها را خودسرانه مصرف می‌کنند و این آمار بیشتر از تجویز غیرمنطقی است.

محمد حسینی دربارهٔ تجویز غیرمنطقی دارو از سوی پزشکان نیز گفت: تعداد پزشکی که به عمد و به اصرار تجویز غیرمنطقی داشته باشد، بسیار پایین است. ممکن است گاهی در تشخیص اشتباه شده و تجویز اشتباه باشد ولی تجویز غیرمنطقی تعمدی آمار بسیار کمی دارد.”

بسیار کم دیده‌ام پزشکی تحت تاثیر تبلیغات یک کمپانی نسخه‌ بنویسد

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو دربارهٔ پزشکانی که داروهای یک کمپانی بخصوص را برای بیمار تجویز می‌کنند، گفت: بسیار کم دیده‌ام پزشکی تحت تاثیر تبلیغات اقدام به نسخه‌نویسی کند. البته ویزیتورها تاثیرگذار می باشند ولی تعیین‌کننده نیستند و اینکه تعمدا به قصد تجارت نسخه نوشته شود، چندان فراگیر نیست. البته وجود همین تعداد اندک هم به سبب فرهیختگی این قشر، آسیب‌زننده و آزاردهنده است و باور عمومی را خدشه‌دار می‌کند.

محمد حسینی با بیان اینکه شاخص‌های تجویز دارو در سال ۹۰ و ۹۱ رو به منطقی شدن داشته‌اند، گفت: شاخص‌های تجویز نشان می‌دهد فعالیت‌های انجام شده در راستای فرهنگ‌سازی برای تجویز و مصرف منطقی دارو موفقیت‌آمیز بوده است.

وی ادامه داد: البته ایجاد تغییرات فرهنگی کار ساده‌ای نیست و زمان‌بر است، ولی در مصرف کورتیکواستروئید‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای تزریقی تغییراتی ایجاد شده است.

با پزشکان غیرمنطقی نویس دارو چگونه برخورد می‌شود؟

دبیر کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو با بیان اینکه اگر پزشکی تجویز غیرمنطقی داشته باشد و در کمیته تشخیص داده شود، فرا خوانده شده و دربارهٔ سبب این تجویز توضیح می‌دهد، گفت: اگر توضیح تجویز قانع‌ کننده نباشد و پزشک هم این روند را پس از تذکرها ادامه دهد، در نهایت کمیته وی را به نظام پزشکی معرفی می‌کند و نظام پزشکی تصمیم می‌گیرد در قبال وی چگونه برخورد کند.

محمد حسینی با اشاره به عارضه‌های مصرف غیر منطقی دارو، عنوان کرد: تجویز غیرمنطقی دارو به سلامت مردم آسیب می‌زند.

منبع: ایسنا


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.