بانک مرکزی تجلی‌گاه منافع رانتی است

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: یک کارشناس اقتصاد گفت: دولت ما یک دولت رانتی است و همه از آن تقاضای رانت دارند و تا زمانی که انتظارات از دولت کاهش پیدا نکند و رفتار دولت نسبت به استفاده از منابع نفتی تغییر نکند، این وضعیت اقتصادی کشور باقی خواهد ماند.

به گزارش فارس عباس شاکری رئیس دانشکده اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی در جلسه بحث و بررسی مقالات جاوید بهرامی با عنوان «ارز و شرایط رکود تورمی در اقتصاد ایران» و فرهاد نیلی با عنوان «سیاست‌های پولی و شرایط رکود تورمی» که عصر سه‌شنبه ۲۶ فرودین همایش راهکارهای خروج اقتصاد ایران از رکود تورمی برگزار شد، گفت: دیدگاه من با دیدگاه و نظریات آقای نیلی متفاوت است و معتقدم که آقای نیلی نباید در خلاء اظهار نظر کنند.

وی افزود: اگر پول فعال بوده و سرعت گردش پول ثابت باشد می‌توان با کنترل پول تورم را کنترل کرد، سرعت گردش پول پیچیده است و وقتی ترازهای سوداگری پول سرعت پیدا کند پول‌هایی که در بخش سوداگری قرار می‌گیرد به شدت سرعت گردش پول را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

شاکری اظهار داشت: آقای نیلی در مقاله خود به فساد مالی اشاره نمی‌کنند و می‌گویند که اگر پول کنترل شود همه چیز کنترل می‌شود در حالیکه اینطور نیست.وی افزود: بانک مرکزی تجلی‌گاه منافع رانتی است و هرگاه منافع عده‌ای اقتضا کرده به آنها بودجه داده‌ایم و قاعده‌مند عمل نشده است.

در ادامه جلسه بحث و بررسی مقالات بهروز هادی زنوز در نقد دو مقاله ارائه شده توسط جاوید بهرامی و فرهاد نیلی گفت: جناب آقای دکتر بهرامی بسیار خوب مطالب را ارائه کردند که تا امروز برای مقابله با رکود تورمی چنین تجویزهایی در کشور ملاحظه نکرده‌ام و به نظر بدیع است.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه در نقد مقاله نیلی گفت: طبق شنیده‌ها اولویت اول دولت مبارزه با تورم است و تورم در ایران طبق تحقیقات تحت تأثیر حجم پول، نرخ ارز، مقدار تولید و واردات است.وی افزود: تورم ۲ رقمی یک پدیده پولی است، خواسته سیاستگذار پولی نبوده است و محصول سیاستگذار مالی است که تحت تأثیر ساختار نفتی است و همچنین نتیجه عامل رانت خوارانه قدرت سیاسی در کشور ما است.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: دولت ما به عنوان یک دولت رانتی است و همه از آن تقاضای رانت دارند و به قول پروفسور هاشم پسران -کاندیدای سال ۲۰۲۴ نوبل اقتصاد- تا زمانی  که انتظارات از دولت کاهش پیدا نکند و رفتار دولت نسبت به استفاده از منابع نفتی تغییر نکند این وضعیت ادامه خواهد داشت.

در پایان این جلسه داود دانش جعفری گفت: دو سخنرانی بسیار عالی ارائه شد و مقاله دکتر بهرامی دارای این ویژگی بود که یک مدل بر اقتصاد ایران از سال‌های ۶۸ تا ۹۰ حاکم است و نتایج این مدل را تحلیل کردند.

وی افزود: نکاتی که دکتر بهرامی ارائه کردند در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه بسیار جالب بود و گفتند که هر گونه افزایش قیمت منجر به کاهش عرضه در شرایط فعلی و افزایش قیمت و کاهش تولید می‌شود که این به زیان اقتصاد کشور است.

دانش جعفری در خصوص مقاله نیلی گفت: باید یک نکته دربارهٔ‌ نظرات آقای نیلی بگویم که از بین وظایف مختلف مثل کنترل تورم و نرخ ارز و ایجاد اشتغال، بانک مرکزی باید روی کنترل تورم متمرکز شود و سیاست بانک مرکزی هم حرکت به این سمت است.وی افزود: پروفسور هاشم پسران در یک همایشی اظهار داشتند که اثر شوک ارزی بر کاهش تولید بیشتر از اثر افزایش تورم بوده است.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.