بان کی مون به قربانیان نسل کشی بوسنی ادای احترام کرد

خبرگزاری فرانسه از سربرنیتسا روز پنجشنبه با اعلام این خبر ، افزود : بان کی مون نخستین دبیرکل سازمان ملل است که در محل دفن پنج هزار و ۶۰۰ قربانی کشتار بوسنی که دستگاه قضایی بین المللی نام ‘ نسل کشی ‘ را بر آن نهاد ، حاضر شده است.

بر پایه این گزارش، مون با همراهی ‘باقر عزت بگوویچ’ رییس شورای ریاست جمهوری بوسنی دسته گلی را بر بنایی که نام قربانیان بر آن حک شده بود، نهاد. وی همچنین قرار است با بازماندگان این کشتار دیدار کند.

این گزارش حاکی است: کمی قبل از پایان درگیری های بوسنی و پس از تسلط نیروهای صرب بر سربرنیتسا در ۱۱ ژوئیه سال ۱۹۹۵ میلادی، صرب ها حدود هشت هزار مرد مسلمان را قتل عام کردند . در این زمان نیروهای حافظ صلح هلندی حاضر در بوسنی به دلیل تعداد اندک و تجهیزات ناکافی نتوانستند مانع از بروز این کشتار شوند .

دیروز ( چهارشنبه )، دبیر کل سازمان ملل در پارلمان بوسنی اعلام کرد که سازمان ملل در دوران جنگ بوسنی به شایستگی مسئولیت خود را انجام نداده و جامعه بین المللی در ممانعت از بروز قتل عام در این کشور شکست خورد .

وی همچنین واقعه سربرنیتسا را یکی از سیاه ترین فصل های تاریخ مدرن خواند.

این گزارش حاکی است ‘رادووان کارادزیچ ‘ و ‘راتکو ملادیچ’ مسئولان سیاسی و نظامی صرب های بوسنی متهم به سازماندهی کشتار و قتل عام در این کشور پس از سال ها گریختن از دست قانون ، اکنون توسط دادگاه کیفری بین المللی به جرم نسل کشی محاکمه می شوند.

مترجمام ** ۹۰۵۳**۱۳۶۹

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۷۹۵۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.