باهلال آخر ماه محرم خداحافظی کنید

۲۲م آذر ،

صبحگاه بیست و سوم می توانید برای آخرین بار هلال باریک ماه محرم ۱۴۳۴ را با چشم غیرمسلح در آسمان نظاره کرده و خداحافظی کنید.

علی ابرهیمی سراجی رویتگر هلال ماه در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: ماناظرانزمینی در طول یک ماه می توانیم شاهد شکل های مختلفی از قمر ماه در آسمان باشیم که به آن دوره ماهی می گویند.

وی افزود: دوره ماهی یا قمری به جایگاه های مختلف ماه در مدارش به دور زمین و جایگاه زمین در مدارش به دور خورشید بستگی دارد که گردش زمین و مدار ماه هر دو به طور همزمان اتفاق می افتند و هلال ماه نمایش به بخش روشن ماه که توسط ناظر زمینی دیده می‌شود می گویند.

ابراهیمی سراجی تاکید کرد: همشه یک نیمه از رویهٔ ماه توسط خورشید روشن می‌شود و مانیز به سبب چرخش ماه و زمین همواره همان روی روشن ماه را می بینیم وهمیشه به جز در زمان ماه گرفتگی ماه از خود مهتاب می تاباند که این مهتاب نوری است که از خورشید گرفته و برای طی کردن تا زمین تقریباً ۳/۱ ثانیه زمان نیاز دارد.

وی  یاد آور شد: بخش نیمکرهٔ روشن ماه برای ناظر زمینی بسیارجذاب و دیدنی است زیرا می‌تواند حالات مختلف ماه از ۱۰۰ درصد که به آن ماه کامل می گویند تا تا صفر درصد که به آن ماه نو می گویند را رصد کند که در مرز میان ۰ تا ۱۰۰ هم هلال ماه رویت می گردد و هم نیمه ماه که به آن نیگوی می گویند./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.