باید ها و نباید های استفاده از عینک آفتابی

دوشنبه ۲۳ مرداد – ۰۵:۰۹:۵۷ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

زیبایی عینک نباید فدای شاخص های صحیح آن شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از وب دا، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و جندی شاپور اهواز با بیان  این مطلب که برای انتخاب عینک آفتابی باید به نکات ساده ولی مهمی توجه کرد، گفت: اولین نکته در بحث انتخاب عینک جدای از ظاهر آن که بسته به سلیقه های مختلف، ممکن است گوناگون باشد  ابعاد عینک است. یعنی ابعاد عینک باید بگونه ای باشدکه حدقه چشم را بپوشاند.
فقهی در ادامه افزود: بعضی عینک ها باریک، بعضی گربه ای شکل و انواع مختلف دیگری وجود دارد که اینها از استاندارد لازم برخوردار نیستند. عینک باید طوری باشد که از اطراف آن بیرون قابل مشاهده نباشد و یا نور آفتاب از کناره های آن وارد چشم نشود.
وی با بیان این نکته که فرمهای موجود از انواع مختلفی مانند فلز و یا کائوچو  ساخته می شوند و انتخاب جنس فریم به سلیقه فرد بستگی دارد، افزود: نوع و وزن  فریم را سلیقه افراد مشخص می کند ولی فریم های فلزی به دلیل سنگینی از استحکام و دوام بیشتری برخوردار هستند، اما این فریم ها به دلیل فلزی بودنشان جاذب گرمای آفتاب هستند توصیه می شود که  از عینک هایی که فرمهای کائوچویی دارند یا از جنس سبکتر هستند و کمتر جاذب نور و حرارت می باشند، استفاه شود.
فقهی در خصوص عینک های فلزی ادامه داد: نکته بعدی وزن عینک های فلزی است که به دلیل سنگینی و فشاری که روی بینی وارد می کنند معمولا  آزاردهنده هستند مخصوصا اینکه اگر به مدت طولانی استفاده شود ممکن است اثر پایه هایش روی بینی باقی مانده و ظاهر نامطلوبی بوجود آورد. دسته  اینگونه عینک ها هم پشت گوش قفل می شوند و باعث زخمی شدن آن می شوند، در نتیجه توصیه می شود دسته های عینک طوری  باشند که گذاشتن و برداشتن آن آسان باشد.
این جراح و متخصص بیماری های چشم گفت: هر برند و مارکی که استاندارهای مورد نیاز یک عینک را رعایت کند مورد تایید خواهد بود. اولین نکته در خصوص استاندارد بودن یک عینک جنس شیشه آن است که از دو  نوع تلق و پلاستیک فشرده ساخته می شوند. انواع جنس شیشه ای معمولا سنگین تر هستند و در عین حال از کیفیت بالاتری برخوردار می باشند ولی نمی توان انواع تکنولوژی را روی آنها انجام داد یعنی مثلا فقط می توان رنگ آنها را عوض کرد و یا ماده ای به آن اضافه کرد که جاذب نور اشعه ماوراءبنفش باشد، ولی سایر تغییرات را نمی توان روی آنها اعمال کرد.
وی افزود: بنابراین استفاده از جنس پلاستیکی  فشرده یا پلیمرهای مخصوص به دلیل سبک بودن وزن آن و قابلیت ایجاد تغییرات گوناگون بر روی آن در میان مردم در حال افزایش است. در حال حاضر در عینک های موجود در بازار کمتر از شیشه استفاده می شود یعنی  اینها در واقع رنگ شیشه هستند.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه با اشاره در خصوص نوع  رنگ شیشه و شدت رنگ این عینک ها گفت: باید رنگی را انتخاب کنیم که تغییری در رنگ اشیاء ایجاد نکند مثلا رنگ سبز را سبزتر یا کمرنگ تر نکند، بنابراین برای امتحان کردن آن باید حتما از یک طیف رنگی در اطراف محیط کمک گرفت. بدین صورت که با گذاشتن آن روی چشم نباید هیچ تغییری در رنگ و اندازه اشیاء ایجاد شود.در نتیجه هر مقداری که کیفیت ساخت عینک بالاتر باشد تغییر رنگ کمتری ایجاد خواهد شد.
فقهی در خصوص نوع رنگ عینک ها گفت: معمولا بهترین رنگ تیره و خاکستری است که کمترین تاثیر را روی اشیاء دارد و رنگ های سبز و قهوه ای در رده های بعدی قرار دارند.به عبارتی این سه رنگ رنگ های مطلوبی هستند که توصیه می شوند.اما رنگ های آبی، قرمز و فانتزی اصلا توصیه نمی شوند زیرا در رنگ اشیاء تغییر ایجاد می کنند و در عین حال مقدار زیادی اشعه مضر را از خود عبور می دهند.
وی در ادامه گفت: کارکرد عینک آفتابی در سه جهت کاهش شدت نور ورودی به چشم، مانع از ورود اشعه های مضر به چشم و به عنوان حفاظی برای محیط بیرونی چشم عمل می کنند.
این فوق تخصص شبکیه و لیزر در پایان افزود: تیرگی عینک باید به حدی باشد که بتواند شدت نور را کنترل کند. بدین منظور برای ارزشیابی کیفیت عینک باید به این نکته توجه داشت که وقتی آن را روی چشم گذاشت در آینه نباید چشمان خود را ببینند، در غیر این صورت معلوم می شود که رنگ عینک از کیفیت لازم برخوردار نیست.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۸۱۳۱۷۰۹۵۷۰۳۰


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.