باید بساط تحریم و به راه انداختن جنگ با هدف سلطه بر کشورهابرچیده شود

به گزارش ایرنا از مالزی،ماهاتیرمحمد روزشنبه درمقاله ای که آن را در پایگاه اطلاع رسانی شخصی خود منتشر کرده،آورده است:جامعه جهانی بایدبرای تغییر نگاه ها به جنگ و جرم معرفی کردن آن تلاش کند.

نخست وزیرپیشین مالزی باتاکیدبراینکه هر انسانی با تفکر عمیق می تواند به این واقعیت دست یابد که جنگ یک جرم و جنایت بر علیه بشریت است، نوشت: در حالی که یک نفر می تواند با یک دستور میلیون ها نفر را به کشتن دهد، چنین اقدامی مصداق یک اقدام جنایتکارانه است. چطور ممکن است قاتل یک نفر را مجرم دانست اما قاتل میلیون ها نفر را یک قهرمان خطاب کرد.

وی می افزاید: انسان ها قرن هاست که درگیر جنگ های گوناگون هستند و همانگونه که برده داری که زمانی مورد قبول بود برچیده شد، جنگ نیز باید روزی به عنوان یک اقدام زشت و غیر قانونی پایان داده شود. با پیشرفت تمدن های بشری و متمدن تر شدن انسان ها، رفتارها و عادات غیرمتمدنانه ای چون استفاده از جنگ برای سلطه بر دیگران باید برچیده شود.

ماهاتیر محمد تاکیدکرد:درجایی مانند ابوغریب و گوانتانامو انسان هایی به اصطلاح متمدن زندانیان خود را به بدترین انواع شکنجه و توهین تحقیر کردند و از آن بدتر اینکه رهبران چنین کشورهای متمدنی این شکنجه ها را قانونی اعلام کرده اند.

ماهاتیر محمد در مقاله خود می افزاید: رهبران قدرت های بزرگ با وقاحت تمام برای حمله به دیگر کشورها از بیان هر گونه دروغی برای توجیه حملات خود استفاده می کنند. بیشتر بودجه این کشورها به توسعه و ساخت تجهیزات جنگی قوی تر اختصاص می یابد و با راه انداختن جنگ های جدید تلاش می کنند تا این سلاح های جدید را آزمایش کنند. اما این رهبران خسارت ها و ویرانی هایی را که به جای می گذارند نمی بینند و شب ها با آرامش به استراحت می پردازند و با ریاکاری از صلح و آرامش و احترام به حقوق انسان ها حرف می زنند.

نخست وزیر پیشین مالزی می نویسد: قدرت های نظامی بزرگ امروز دنیا تبدیل به سلاح های بین المللی شده اند تا کشورهایی را که توان رقابت نظامی با آنان را ندارند با حربه تحریم تضعیف کنند. سپس مانند هدفی آسان به آنها حمله کنند. هدف از این جنگ ها و اقدامات نیز ترساندن دیگر کشورها و وادار کردن آنان به تسلیم است.

وی ادامه می دهد: تا زمانی که جامعه بشری جنگ را درست و مشروع بداند این قدرت های ریاکار همچنان به جنگ افروزی در دنیا ادامه خواهند داد. افکار عمومی ابزاری قدرتمند برای جلوگیری از جنگ است. همانگونه که افکار عمومی با زشت دانستن پدیده برده داری باعث پایان آن شد اکنون نیز می تواند با جرم دانستن جنگ مانع از بروز کشتار انسان ها و نابودی ثروت های آنان شود.

آساق**۳۳۵

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۳۷۵۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.