با بیماریهای چشمی ناشی از افزایش سن آشنا شوید

پیرچشمی، آب مروارید، گلوکوم و مگس پران از جمله عارضه های شایع در سنین بالا است.

دکتر مهران نیکخو، فوق تخصص پیوند قرنیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران  با اشاره به اینکه برخی بیماریهای چشمی با افزایش سن شایع تر می شوند، گفت:

پیر چشمی یکی از این بیماریها است که از چهل سالگی به بعد تقریباً در همه افراد رخ داده و عارضه ای طبیعی به شمار می رود.

وی با بیان اینکه هیچ نوع ورزش یا درمان دارویی نمی تواند از پیر چشمی پیشگیری کند، اظهار داشت: این بیماری به علت عدم انعطاف پذیری عدسی چشم در سنین بالا ایجاد شده و افراد مبتلا به آن برای مطالعه نیاز به عینک خواهند داشت.

این متخصص چشم تصریح کرد: کاتاراکت یا آب مروارید از دیگر بیماریهای شایع بعد از سن ۵۰ سالگی است که در آن عدسی چشم کدر و شبیه به یک پنجره مه گرفته می شود.

نیکخو ادامه داد: تاری دید، محو و زرد شدن رنگ ها، حساسیت به نور، دوبینی و دید ضعیف در شب از نشانه های معمول آب مروارید هستند.

وی افزود: هنگامی که بیماری آب مروارید باعث کاهش دید و اختلال در فعالیت های روزانه شود، نیاز به عمل جراحی دارد که طی آن عدسی کدر از چشم خارج شده و یک لنز مصنوعی داخل چشمی جایگزین آن می شود.

تحلیل ماکولا از علل شایع نابینایی در سنین بالا است

فوق تخصص پیوند قرنیه در خصوص بیماری آب سیاه یا گلوکوم گفت: این بیماری در سنین بالای ۵۰ سال باعث آسیب به عصب بینایی شده و در صورت نبود درمان مناسب می تواند به نقص بینایی یا کوری منجر شود.

نیکخو ادامه داد: از عوامل خطر بیماری آب سیاه می توان به سن بالا، کم بودن ضخامت قرنیه، سابقه خانوادگی گلوکوم و افزایش فشار داخل چشم اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه تشخیص به موقع بیماری آب سیاه از اهمیت زیادی برخوردار است، اظهار داشت: گلوکوم تا هنگامی که صدمات جدی به عصب چشم وارد نشده باشد با قطره چشمی قابل کنترل بوده و در مراحل پیشرفته تر نیاز به درمان جراحی شامل روش های لیزری و غیرلیزری دارد.

این متخصص چشم با بیان اینکه تحلیل ماکولا از دیگر بیماریهای چشمی شایع در سنین بالای ۶۵ سال است، افزود: ماکولا بخش مرکزی شبکیه است که به دیدن جزئیات تصویر کمک کرده و در بیماری دژنرسانس (تحلیل) ماکولا این بخش از چشم آسیب دیده و ممکن است یک یا هر دو چشم را گرفتار کند.

نیکخو تصریح کرد: در بیماری تحلیل ماکولا، دید مرکزی افراد دچار تاری و مشکل شده و در نهایت دید نزدیک مختل می شود.

وی با اشاره به اینکه درمان مشخصی برای بیماری تحلیل ماکولا وجود ندارد، گفت: در نوع مرطوب بیماری جراحی لیزری و در نوع خشک آن مصرف مکمل های ویتامینی می تواند مفید باشد و استفاده از وسایل کمک بینایی مانند عینک های مخصوص و ذره بین به انجام کارهای روزمره بیمار کمک می کند.

بعد از چهل سالگی، سالانه یکبار به چشم پزشک مراجعه کنید

فوق تخصص پیوند قرنیه ادامه داد: مگس پران عارضه ای است که با افزایش سن ایجاد شده و طی آن تصویر سلول ها و رشته های به هم چسبیده ای که در مایع زجاجیه شناورند بر روی شبکیه چشم می افتد.

نیکخو یادآور شد: مگس پران ها معمولاً بی ضرر بوده و به مرور از بین می روند یا کوچک می شوند اما در صورتیکه فرد در تاریکی جرقه های نور را ببیند که جلوی چشم وی حرکت می کنند باید سریعاً و به طور اورژانسی به چشم پزشک مراجعه کند.

وی تأکید کرد: برای پیشگیری و کنترل بیماری های چشمی ناشی از افزایش سن افراد بالای چهل سال سالانه یکبار و افراد زیر چهل سال باید هر دو سال یکبار برای انجام معاینات و اندازه گیری فشار چشم به متخصص چشم مراجعه نمایند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.