با لنز داخل حمام و استخر نروید

گردآوری شده توسط گروه بهداشت و سلامت ممتاز نیوز


استحمام با لنز به سبب آب و مواد شوینده سبب کاهش رطوبت داخل چشم شده و در نتیجه سبب می گردد لنز محکم به قرنیه بچسبد. بنابراین پیشنهاد می گردد اشخاص از استحمام با لنز بپرهیزند و به هیچ وجه با لنز داخل استخر نروند.


لنز تماسی چشم

الهام فراشاهی، اپتومتریست در مورد استفاده از لنزهای تماسی چشم گفت:

«اکثر لنزهای چشمی می‌توانند ۸ تا ۱۰ ساعت در طول شبانه روز در چشم نفس بکشند.

به هیچ عنوان با لنز نباید خوابید.

همچنین در مناطق دارای آب و هوای خشک و هوای آلوده نباید با لنز خوابید، زیرا این عمل سبب زخم قرنیه می گردد.

هر وسیله بهداشتی که به نحو صحیح استفاده نشود سبب ایجاد عفونت می‌شود، لذا در صورتی که از لنز نیز به درستی استفاده نشود، سبب عفونت و کوری چشم خواهد شد.

قبل از قراردادن لنز داخل چشم بایددست ها را با اب و صابون شست. از طرف دیگر آموزش استفاده از لنز باید حتما توسط اپتومتریست یا شخص آموزش دیده انجام شود.

در صورتی که تاریخ ساخت و انقضای لنز مشخص باشد و مارک آن توسط پزشک تایید شده باشد، مشکلی برای چشم ایجاد نخواهد کرد.

افرادی که از لنز استفاده می کنند دقت لازم را داشته باشند که لنزشان دارای مجوز از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد.

هر چشم باکتری های خاص خود را دارد و استفاده از لنز مشترک (دو یا چند نفر از یک لنز استفاده کنند) سبب انتقال این باکتری ها و عفونی شدن و خش دار شدن سطح قرنیه چشم می گردد

اغلب لنزهای آرایشی سبب ایجاد عفونت می شوند. بعضا بعضی اشخاص به سبب ارزان قیمت‌تر بودن این نوع از لنزها، اقدام به خرید آنها می‌کنند که خود سبب به خطر انداختن سلامتی‌شان می گردد.

اگر فرد در سن رشد باشد، باید هر شش ماه یک مرتبه نمره چشمش چکاپ شود، ولی اشخاص ۲۲ ساله به بالا، سالی یک مرتبه کفایت می کند.

به محض ملاحظه قرمزی و ترشح چشم استفاده از لنز باید قطع شود و با صلاحدید پزشک مجددا از لنز استفاده شود، چرا که بعضا لبه‌های لنز به سبب بلند بودن ناخن که بیشتر در بین خانم ها شایع‌تر است، پریده و سبب ایجاد زخم قرنیه می‌شود که این مسئله بسیار خطرناک است.

استحمام با لنز به سبب آب و مواد شوینده سبب کاهش رطوبت داخل چشم شده و در نتیجه سبب می گردد لنز محکم به قرنیه بچسبد. بنابراین پیشنهاد می گردد اشخاص از استحمام با لنز بپرهیزند و به هیچ وجه با لنز داخل استخر نروند.

۹۰ درصد مشکلات استفاده کنندگان از لنزهای چشمی، به سبب عدم آموزش صحیح اولیه و لازم بوده است.»

لنز چشم

دکتر کیوان کارگر، جراح و متخصص بیماری های چشم در این باره می گوید:

«اگر از لنزها به صورت مشترک استفاده شود، سبب ورود انواع آلودگی ها به چشم می گردد که در نتیجه سبب قرمزی و ورم چشم می گردد.

لنز طبی به سبب بالا بودن رطوبت آن و شکلش (بیستیک) کاملا بر روی سطح چشم قرار می گیرد و هیچ آسیبی به چشم وارد نمی کند.

لذا بهتر است استفاده از لنز با تجویز چشم پزشک باشد، زیرا بعضی از چشم ها نسبت به لنز واکنش خوبی نشان نمی دهند و سبب بروز عارضه هایی مانند سوزش، تاری دید، قرمز شدن و تورم در چشم می شوند.

انواع لنزها عبارتند از: لنزهایی که در پشت قرنیه استفاده می شوند، لنزهای سطحی که برای زیبایی چشم استفاده می گردد، لنز برای چشم هایی که درصد بینایی پایینی دارند (آستیگمات) و لنزهایی که در چشم کاشته می شوند.

استفاده از لنز بیشتر برای چشم هایی که به قوز قرنیه و دوربینی و نزدیک بینی (اس فر) مبتلا می باشند پیشنهاد می گردد.

استفاده از عینک بهتر از لنز است، زیرا لنز یک جسم خارجی است و سازگاری با چشم ندارد و تنها استفاده از لنز زمانی مفید است که فرد به عارضه دوبینی مبتلاست، یعنی بینایی هر دو چشم به یک اندازه نیست.

هر چشم باکتری های خاص خود را دارد و استفاده از لنز مشترک (دو یا چند نفر از یک لنز استفاده کنند) سبب انتقال این باکتری ها و عفونی شدن و خش دار شدن سطح قرنیه چشم می گردد.

علاوه بر این، لنز مشترک به سبب عواملی مانند تماس دست آلوده با چشم و یا وارد شدن آب دریا به چشم می تواند سبب عفونت آن شود.

در صورت نبود پزشک بهتر است چشم ها را با آب ولرم، چای سرد شده و شامپوهای ملایم سطح چشم را شستشو داد تا محیط آلوده چشم بهتر شود.»

فرآوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت ممتاز


منابع:

ایسنا

باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط:

به تاریخ مصرف لنز چشم دقت کنید

نگهداری از لنز چشم بدون محلول آن

لنزهای رنگی غیراستاندارد مضرند

لنزهای آلوده چشم‌ را سوراخ می‌کنند

لنز چشمی کورتان نکند

هشدارهایی دربارهٔ لنز چشم

هشدارهای لنزی

عینک بهتر است یا لنز چشم؟

نکاتی دربارهٔ عینک و لنز چشم

اگر با لنز بخوابید، چه می‌شود؟

انواع، فواید و مضرات لنز چشم

اطلاعاتی دربارهٔ چشمان شیشه‌ای


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.