ببوسید و زیباتر بمانید

گردآوری شده توسط مجله خانواده ممتاز نیوز

همه ما بوسه را به عنوان یک رفتار خوشایند اجتماعی وسیله ای برای ابراز محبت و نشان دادن اوج عواطف داخلمان می شناسیم…

همه ما بوسه را به عنوان یک رفتار خوشایند اجتماعی وسیله ای برای ابراز محبت و نشان دادن اوج عواطف داخلمان می شناسیم اما بعضی والدین با این باور که بوسیدن بسیار، بچه ها را لوس می کند آنها را نمی بوسند و سعی می کنند آشکارا به آنها ابراز محبت نکنند.

 

همچنین تماس نزدیک لب، دهان و بینی و افزایش احتمال انتقال آلودگی ها و عوامل بیماری زا و شیوع بیماری هایی مانند آنفلوانزای خوکی، بعضی والدین را درمورد بوسیدن بسیار فرزندشان دچار تردید کرده است. در حالی که بوسیدن می تواند فواید بسیار بسیاری داشته باشد. مطالعه های تازه نشان داده فواید بهداشتی بوسیدن کودکان (مخصوصا توسط مادر) بر سلامت آنها در سال های آینده نیز تاثیرگذار است.

 

کودک به ویژه در سنین خردسالى، اظهار محبّت دیگران را از طریق بوسیدن درک مى کند. این گونه اظهار محبّت طبیعى و فطرى است، علاوه بر آن که براى والدین لذت بخش مى باشد که در روایات هم به آن سفارش شده است. البته باید در این امر مسایل بهداشتى به ویژه در ارتباط با نوزادان مورد توجه قرار گیرد.

پیامبر گرامى اسلام ـ صلّى الله علیه‏ وآله‏ وسلّم ـ دربارهٔ ى فضیلت بوسیدن فرزند مى فرماید:

«مَنْ قَبَّلَ وَلَدَهُ کَتَبَ اللهُ ـ عزّوجلّ ـ لَهُ حَسَنَهً وَ مَنْ فَرَّحَهُ فَرَّحَهُ اللهُ یَوْمَ الْقِیامَه.»؛ کسى که فرزندش را ببوسد، خداوند حسنه اى براى او مى نویسد و کسى که او را خوشحال کند، خداوند او را در روز قیامت خوشحال مى کند./ کافى، ج ۶، ص ۴۹٫

 

 

همچنین امام صادق ـ علیه السّلام ـ در این باره مى فرماید:

«أَکْثِرُوا مِنْ قُبْلَهِ أَوْلادِکُمْ، فَإِنَّ لَکُمْ بِکُلِّ قُبْلَه دَرَجَهً فِى الْجَنَّهِ مَسِیرَهَ خَمْسِمِائَهِ عَام.»؛ فرزندان خود را بسیار ببوسید، به درستى که براى هر بوسه اى، درجه اى براى شما در بهشت، به اندازه ى مسیر پانصد سال خواهد بود./ وسائل الشیعه، ج ۲۱، ص .۴۸۵

 

روزى رسول اکرم ـ صلّى الله علیه‏ وآله ‏وسلّم ـ حسن و حسین ـ علیهماالسّلام ـ را مى بوسید. اقرع بن حابس که این صحنه را مى دید به حضرت عرض کرد: من ده فرزند دارم ولى هرگز حتى یکى از آن ها را نبوسیده ام. حضرت ـ صلّى الله علیه‏ وآله ‏وسلّم ـ به او فرمود:

«ما عَلَىَّ إِنْ نَزَعَ اللهُ الرَّحْمَهَ مِنْکَ.»؛ من چه کنم که خداوند رحمت را از قلب تو برداشته است./ بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۲٫

این روایت به همه پدر و مادران پیشنهاد می کند از نظر دین مبین اسلام، تمام والدین وظیفه دارند که نسبت به کودکان خود با مهر و محبّت برخورد کنند و هر پدری که چنین رفتاری را نداشته باشد، نه تنها عاطفه او سست و ضعیف است؛ بلکه از معارف دینی هم برخوردار نیست.

 

همچنین امیر مؤمنان ـ علیه السّلام ـ دربارهٔ ى بوسیدن فرزندان مى فرماید:

«قُبْلَهُ الْوَلَدِ رَحْمَه.»؛ بوسه بر فرزندان رحمت است./ بحارالانوار،ج ۱۰۱، ص ۹۳٫

 

● فواید بوسه برای مادر

بررسی ها نشان داده مهر و محبت و بوسه های مادرانه هورمون های استرس کودک را کاهش می دهد و مادرهای مهربانی که فرزندشان را بسیار می بوسند با این کار فواید بهداشتی بسیار بسیاری برای فرزند دلبندشان فراهم می کنند. نتایج یک مطالعه تازه نشان داده است که تجربه های اولیه دوران کودکی می تواند از طریق تاثیر بر احتمال التهاب مزمن در بدن و واکنش سیستم ایمنی که خط مقدم دفاع بدن در برابر بیماری هاست، اثر ماندگاری بر سلامت بدن داشته باشد. این مطالعه نشان می دهد در آغوش گرفتن، بوسیدن و ابراز محبت توسط مادران می تواند به کاهش استرس کودک و فرونشاندن هورمون هایی که در ایجاد التهاب در بدن نقش دارند، کمک کند.

بوسیدن کودک برای مادر هم فوایدی دارد. مطالعه ها نشان داده هنگام بوسیدن سطح اکسی توسین (ماده شیمیایی آرامبخش بدن) و آندورفین خون (ماده شیمیایی که در بدن حالت سرخوشی ایجاد می کند) افزایش پیدا می کند. همچنین بوسیدن سبب افزایش دوپامین که به احساس وابستگی و دلبستگی عاطفی کمک می کند، می گردد. بررسی ها نشان داده است بوسیدن کودک سیستم ایمنی مادر را تقویت می کند. محققان می گویند هنگام بوسیدن ۳۰ عضله صورت فعال می گردد و بوسه عضلات صورت را قوی نگه می دارد و نکته آخر اینکه با هر بوسه ۲ تا ۶ کالری انرژی سوزانده می گردد بنابراین بدون هیچ شک و تردیدی فرزندتان را در آغوش بگیرید و ببوسید؛ بدون هیچ قید و شرطی به او ابراز محبت کنید و هر دو از فواید کوتاه مدت و ماندگار آن بهره مند شوید.


سایت ممتاز|خبر ممتاز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.