بحران مسکن در حیاط خلوت پاستور

مسکن مهر قرار است مردم را خانه­ دار کند یا رییس­ جمهور بسازد؟

ماهنامه سیاسی و اجتماعی و فرهنگی گروه مجلات همشهری در تیر ماه ۹۱، به نود و هشتمین شماره رسید. روی جلد مجله، با تیتر «بحران مسکن در حیاط خلوت پاستور» عاقبت طرح مسکن مهر را بررسی می کند. سرویس اقتصادی همشهری ماه کوشیده است در قالب سه گزارش، به آخرین مسائل و مشکلات مردم و متقاضیان مسکن مهر بپردازد و معضلات و آسیب های مختلف شکل گرفته در مجتمع ها و پروژه های مسکن مهر را بررسی کند: از آبادان تا هشتگرد و تا ارومیه. پرسش اصلی این است که با این حجم از تاخیر و مشکلات در طرح مسکن مهر آیا تبلیغات دولتی پرطمطراق درباره مسکن مهر هدفی سیاسی برای وزیر کنونی مسکن دنبال نمی کند؟

سلیمی­ نمین، در مصاحبه با همشهری ماه از رابطه مستقیم غوغاسالاری­ها با انحراف در دولت اصولگرا می­گوید. گفت و گو با او مکمل گزارشی است که به بحرانهای رسانه ای خودخواسته دولت و منتقدانش پرداخته است. «مرثیه ای برای یک رویا» هم عنوان گزارشی است که از طریق گفت و گوهایی کوتاه با چند کارمند انتقالی، به بررسی طرح انتقال کارمندان از تهران پرداخته و در آن از وضعیت تامل برانگیز و تاسف­بار کارمندان منتقل شده به شهرهای مختلف کشور سخن می­گوید.  

گروه سیاسی همشهری ماه نیز طی گزارش­ها و گفت­وگوهایی به بررسی مساله احیای هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی در دولت دهم پرداخته است. آیت­ الله هاشمی رفسنجانی یکی از روسای جمهوری بوده است که هیات نظارت بر قانون اساسی تشکیل نداد؛ او در گفت و گویی با همشهری ماه، تصویری به دست داده است از قابلیت­ها، تناقض­ها و آسیب­ های جایگاه ریاست جمهوری اسلامی و نظارت رییس جمهور بر سایر نهادها و قوا. گروه بین­ الملل سرویس سیاسی همشهری ماه، نیز گفت­ وگویی اختصاصی داشته با کریم پاکزاد، رییس روابط خارجی حزب سوسیالیست فرانسه و مشاور سیاست خارجی اولاند، رییس­ جمهور جدید فرانسه، درباره سیاستهای فرانسه در قبال مسائل ایران و خاورمیانه.

ابعاد حقوقی و اجتماعی طلاق مجموعه، مضمونی بوده که سرویس­های حقوق و اجتماعی همشهری­ ماه در شماره تیرماه پرداخته­ اند. این بخش بیست­ و­ اندی صفحه­ ای خصوصا کوشیده به این پرسش پاسخ دهد که آیا اعطای وکالت به زنان برای طلاق، مساله ای شرعی است و قانونی؟ حضرات آیات عظام صافی گلپایگانی و مکارم شیرازی به استفتاء همشهری­ ماه در همین باب جواب داده­ اند. همشهری­ ماه همچنین کوشیده نشان دهد که چه رابطه احتمالی هست میان موج افزایش طلاق و افزایش شمار ازدواج­ه ای موقت. «در مذمت تکذیب» عنوان پرونده سرویس کتاب است که به بهانه انتشار کتاب «به من دروغ نگو» نگاهی داشته است به گزارش­نویسی سیاسی و افشاگر در ایران­وجهان. در این پرونده دو روزنامه­ نگار برجسته، از جمله علی­ اکبر قاضی­زاده و فریدون صدیقی ارزیابی­­ شان را از گزارش ­نویسی در مطبوعات ایران به دست داده­ اند.

سرویس فرهنگ، به­ بهانه‌ قطع موقتی برنامه هفت و حذف فریدون جیرانی به سراغ این موضوع رفته است و میزگردی ترتیب داده با حضور فرزاد موتمن و ناصر هاشم‌زاده که هردو از مهمانان برنامه هفت بوده ­اند و نیز شاهین امین، منتقد و روزنامه‌نگار. در ادامه نیز یادداشت‌هایی می­خوانیم از شهرام گیل آبادی، مدیر سابق رادیو جوان، علیرضا رئیسیان، ابوالحسن داوودی، همایون اسعدیان و امین تارخ که برخی از آنها مهمان برنامه هفت بودند و حالا نظرات­شان را راجع به جایگاه و وضع نقد سینما در سیما پرداخته­ اند. همچنین در بخش پایانی گفت‌وگویی با محمود گبرلو گنجانده شده که نامش این روزها به­ عنوان مجری جدید برنامه هفت مطرح است.

پایان بندی مجله نیز تحقق وعده­ای است که همشهری­ ماه به خوانندگان­ش داده بود. بخش «ماه نامه» که به تازگی تدارک شده است، تجربه جدیدی است برای یک نشریه عام فرهنگی و اجتماعی که قصد دارد پایان­ نامه­ هایی که به وضع زندگی ما ربطی دارند معرفی می­کند تا با توان محدود یک ماهنامه، این دست پایان­ نامه ­ها را از خاک بایگانی کتابخانه نجات دهد.

۹۸مین شماره همشهری ماه را می توانید با قیمت ۲هزار تومان تهیه کنید.


بولتن نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.