بحرین سفر گزارشگر شکنجه سازمان ملل را “تا اطلاع ثانوی” به تعویق انداخت

۰۵اردیبهشت،

aljazeera-58.jpg

گزارشگر ویژه سازمان ملل دربارهٔ شکنجه، از تصمیم دولت بحرین برای به تعویق انداختن سفرش “تا اطلاع ثانوی” شدیدا اظهار ناخرسندی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خوان مندز، گزارشگر ویژه سازمان ملل دربارهٔ شکنجه دولت بحرین را متهم کرده است که با این کار به دنبال “فرار از مسوولیت” است.

خبرگزاری رسمی بحرین گزارش داد: این سفر “تا اطلاع ثانوی” به تاخیر افتاده است اما مندز می‌گوید این کار چیزی به جز “لغو” مجوز سفر او نیست.

این سلطان نشین حاشیه خلیج فارس دو سال است که درگیر اعتراضات مردمی است.

خشونت‌ها در پی این اعتراضات به کشته شدن ۵۰ تن منجر شده است.

مندز با انتشار یافتن بیانیه‌ای شایعات دربارهٔ اینکه خودش سفر به بحرین را لغو کرده است، تکذیب کرد و افزود: “بگذارید واضح بگویم. این تصمیمی یک جانبه از سوی مقا‌م‌های بحرین بوده است. متاسفانه اولین بار نیست که دولت بحرین تلاش می‌کند از بار مسوولیت به تاخیر انداختن سفر من فرار کند سفری که قرار بود یک سال پیش صورت بگیرد.

روز دوشنبه الیستر برت، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در گفت‌وگو با بی. بی. سی تصمیم دولت بحرین را “یاس آور” خواند و گفت: این موضوع را با دولت بحرین مطرح و بر “اهمیت این سفر برای انگلیس و جامعه بین‌الملل” تاکید کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد که به زودی تاریخ تازه‌ای برای این سفر مشخص شود.

چند روز پیش گزارشی از وزارت امور خارجه آمریکا دربارهٔ نقض حقوق بشر، بحرین را به نقض جدی حقوق بشر و از جمله شکنجه بازداشت شدگان متهم کرد.

در این گزارش به “موارد جدی نقض حقوق بشر” از جمله “ناتوانی شهروندان برای تغییر مسالمت آمیز دولت، بازداشت و حبس معترضان به اتهامات مبهم و در مواردی شکنجه در طول حبس و نبود رویه قضایی در محاکمات فعالان سیاسی و حامیان حقوق بشر” اشاره شده است.

روز دوشنبه بعد از انتشار یافتن این گزارش سفیر آمریکا در بحرین به وزارت امور خارجه بحرین احضار شد.

خالد بن احمد الخلیفه، وزیر امور خارجه بحرین گفته است، این گزارش جانبدارانه است و پیشرفت‌های بحرین در حمایت از حقوق بشر را نادیده گرفته است.

مندز از دولت بحرین خواسته است “به تعهداتش عمل کند” و خود را غمخوار آن دسته از مردم بحرین که در انتظار سفر او بوده‌اند، “به ویژه قربانیان شکنجه و بدرفتاری و خانواده های آنان” خوانده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.