بخشودگی بدهی ۱۹ هزار و ۵۰۰ یورویی کتابخانه ملی به شورای جهانی آرشیو

به گزارش خبرنگار مهر، چندی پیش مارتین برندز، رئیس شورای جهانی آرشیو (ایکا) در دیداری با اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران، از اقدام ایران در آموزش شیوه نگهداری اسناد برای کارشناسان کشورهای منطقه جنوب و غرب آسیا قدرداین کرده بود.

در آن دیدار، صلاحی نیز خواستار حمایت ایکا از فعالیت‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان در زمینه اسناد شده و گفته بود: اگر از سوی ایکا حمایت شویم، می‌توانیم ۲۰ کشور را به صورت رایگان زیر پوشش آموزش‌های آرشیوی قرار دهیم.

در همین حال، دیوید لیچ دبیرکل شورای جهانی آرشیو (ایکا) از اقدام ایران در برگزاری دوره‌های رایگان آموزش مرمت اسناد به کشورهای آسیایی قدردانی و قول داده بود که در اجلاس هندوستان، فهرست کمک‌ها به سواربیکا و ایران را برای فعال کردن کشورهای منطقه اعلام کند.

 

این اجلاس چندی پیش در هندوستان برگزار شد و از ایران نیز غلامرضا عزیزی معاون اسناد ملی، در آن حضور یافته بود.

 

پس از گذشت چند ماه از دیدار صلاحی، خبر می‌رسد که بدهی کتابخانه ملی به شورای جهانی آرشیو (ایکا) به دلیل برگزاری دوره‌های آموزش رایگان مرمت اسناد برای کشورهای عضور سواربیکا بخشوده شده است.

 

میزان این بدهی ۱۹ هزار و ۵۰۰ یورو کتابخانه ملی و مربوط به ۴ سال گذشته بوده است و شورای جهانی آرشیو (ایکا) آن را مشمول تخفیف تشخیص داده و به این ترتیب کل این بدهی، بخشوده و تسویه شده است.

 

شورای جهانی آرشیوها در سال ۱۹۴۸ به منظور تاسیس سازمانی جهانی برای متخصصان آرشیو، طی نشستی که یونسکو برگزار کرد، به ‌وجود آمد. اساسنامه موقت و نخستین کنگره شورای جهانی آرشیوها در پاریس (۱۹۵۰) تصویب و برگزار شد. هدف از ایجاد ایکا بهبود استانداردهای جهانی مدیریت آرشیو و پیشبرد نظریه‌های آن است. این شورا به برقراری ارتباط حرفه‌ای میان موسسات و سازمان‌های آرشیوی به ‌منظور تبادل اندیشه‌ها و اطلاعات، حل مشکلات آرشیوی، اطمینان از حفاظت مادی میراث آرشیو بشر و حمایت از توسعه آرشیو و آموزش آن کمک می‌کند. ایکا ۹ شعبه منطقه‌ای در کشورهای جهان سوم دارد که با هدف توسعه موسسات و پرورش نیروی کار برای آرشیوها فعالیت می‌کنند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.