بدهی ۲۰۰ میلیاردی بیمه های تکمیلی

۱۸م آذر ،

بینا- دیگر دعوا بر سر قرارداد نبستن بیمه های تکمیلی با بیمارستان های خصوصی به یک داستان تکراری در حوزه سلامت تبدیل شده ماجرایی که هر چند وقت یک بار قول حل شدنش از سوی مسولان داده می گردد اما وعده های آنها هم مثل خلف وعده بیمه های تکمیلی توخالی است.
براساس گزارش  باشگاه خبرنگاران علی رغم اینکه بیماران فکر می کنند با پرداخت هزینه به بیمه تکمیلی ، این پول در روز مبادا در هنگام بیماری به دادشان می رسد اما سرباز زدن بیمه های تکمیلی و بیمارستان های خصوصی به آنها نشان می دهد که هیچ پشتوانه محکمی در پس این وعده ها وجود ندارد. خلف وعده بیمه های تکمیلی پزشکان را هم نسبت به آنها بی اعتماد کرده به طوریکه حاضر به قرارداد بستن با آنها نیستند در این میان تنها مردم نا امید از این می باشند که در روزگار سخت بیماری فریادرسی ندارند.
دکتر محمدرضا نوروزی، نایب‌رئیس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی دربارهٔ سبب امتناع پزشکان از پذیرش بیماران با بیمه تکمیلی گفت: متأسفانه با وجود اینکه در ابتدا، بیمه‌های تکمیلی فعالیت‌های خوبی داشتند و سبب شدند که رابطه مالی بین پزشک و بیمار تا حدودی قطع شود ولی با مرور زمان این بیمه‌ها نتوانستند پرداخت‌های خودشان را به موقع و با عددهای واقعی به بیمارستان‌ها و به تبع آن به‌دست ارائه دهندگان خدمت یعنی پزشکان برسانند به همین سبب اعتبار بیمه‌ها نزد بیمارستان‌ها و پزشکان کاهش پیدا کرد.
نایب‌رئیس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی بخش دیگری از نارضایتی پزشکان را متوجه عدم‌رعایت تعرفه‌های دولت از سوی بیمه‌ها دانسته و گفت: شرکت‌های بیمه تکمیلی در زمان عقد قرارداد با بیمارستان‌ها اکثرا تعرفه‌های مصوب دولت برای بخش خصوصی را قبول نمی‌کنند و درصدی از این تعرفه‌ها را کم می‌کنند. در شرایطی که تعرفه‌های دولتی از رقم واقعی دستمزد پزشکان کمتر است و معمولا تعرفه واقعی نیست یعنی پایین‌تر از تعرفه واقعی است.

بیمارستان های خصوصی ۲۰۰ میلیارد از بیمه های تکمیلی طلب دارند
یکی از مهمترین دلایلی که بیمارستانهای خصوصی دیگر حاضر به قرارداد بستن با بیمه های تکمیلی نیستند عدم پرداخت به موقع بدهی بیمه ها است پرداخت هایی که گاهی تاخیر ایجاد شده در آنها به ۳ تا ۶ ماه هم می رسد از طرف دیگر بیمارستان ها به سبب اینکه نقدینگی پولشان کم هست نمی توانند دستمزد پزشک را پرداخت کنند.در حال حاضر بیمارستانهای خصوصی از بیمه های تکمیلی ۲۰۰ میلیارد طلب دارند.
رییس بیمارستان لقمان حکیم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رقم بدهی بیمه ها به این بیمارستان را ۴۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: بدهی ۴۲ میلیارد ریالی بیمه به بیمارستان لقمان حکیم به عنوان یکی از بیمارستان های جنوب تهران بسیار بالاست چرا که با پرداخت به موقع این هزینه ها بسیاری از مشکلات بیمارستان برطرف خواهد شد.
ابوالقاسمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در همه جای دنیا فرد است که می‌رود با بیمه مکمل قرارداد می‌بندد به طور مثالً می‌گویند ما با آقای دکتر X قرارداد می‌بندیم و هر جا هم می‌خواهد بیمار خود را بخواباند و ما هزینه درمان را پرداخت می‌کنیم ولی اینجا دارند با در و دیوار بیمارستان قرارداد می‌بندند و این کار غلطی است بسیاری از بیماران تمایل دارند در همین بیمارستان‌های دولتی خدمات بگیرند ولی بیمه مکمل پای کار نمی‌آید.

مردم قربانی همیشگی دعوای بیمه ها و بیمارستان ها
برای بیمارانی که هنگام مراجعه به بیمارستان‌ها با شنیدن عبارت «لغو قرارداد» شوکه می‌شوند مسلما نه دعوای بین بیمارستان و شرکت بیمه اهمیت دارد و نه چانه‌زنی برای بالابردن قیمت‌های درمان. وقتی اشخاص کارت بیمه درمان تکمیلی برای خود و خانواده‌شان دریافت می‌کنند براساس اطلاعاتی که شرکت بیمه در اختیارشان گذاشته است، به فهرست مراکز درمانی طرف قرارداد دسترسی پیدا می‌کنند و به هر حال براساس همین اطلاعات نسبت به درمان برنامه‌ریزی می‌کنند. شرکت های بیمه هم یکی از متهمان اصلی این سرگردانی می باشند.
آنان بر اساس قراردادی که با بیمارستان ها می‌بندند باید به بیمه شدگان اطلاع رسانی کنند.چگونه می‌شود شرکتی حدود ۵ ماه با بیمارستانی قرارداد نداشته باشد اما اسم آن را جزو بیمارستان‌های ارائه کننده خدمات به مشتری ارائه دهد.از سوی دیگر بیمارستان علی رغم پایان قرار داد با بیمه به پذیرش بیمار بپردازد اما ناگهان تصمیم بگیرد بدون اطلاع رسانی، دیگر بیمار را نپذیرد.آیا نمی‌شود این دو گروه از بخش خصوصی (بیمارستان و شرکت‌های بیمه) سهمی هم برای مردم وبیماران در نظر می‌گرفتند؟

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.