براساس نظرات شورای نگهبان عمل می‌کنیم

جام جم آنلاین: معاون رییس‌جمهور در اجرای قانون اساسی، از خبر برخی خبرگزاری‌ها در انعکاس نظر تفسیری شورای نگهبان درباره اصل ۱۱۳ انتقاد کرد و گفت: دولت طبق نظر شورای نگهبان عمل می‌کند. وی افزود: ایراد شورای نگهبان درباره وظیفه رییس‌جمهور در امر نظارت بر اجرای قانون اساسی، مرتبط با بخش‌هایی است که به سایر قوا مربوط است؛ به این مفهوم که از نظر شورای نگهبان، نظارت رییس‌جمهور بر اجرای قانون اساسی «در قوه‌مجریه»، ایراد ندارد.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی عصر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهارداشت: طبق متنی که شورای نگهبان منتشر کرده، این شورا حدودی را برای نظارت رییس‌جمهور تعیین کرده است و ما نیز در همان چارچوب عمل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: برخی رسانه‌ها از زبان شورای نگهبان اعلام کردند که معاونت نظارت بر اجرای قانون اساسی غیرقانونی است در حالی که شورای نگهبان در متن خود نامی از این معاونت نیاورده و ثانیا این معاونت، بر اجرای قانون اساسی در محدوده‌ای که تعیین شده است فعالیت می‌کند. سوم اینکه بر اساس اصل ۱۱۳ قانون اساسی، یکی از وظایف رییس‌جمهور، نظارت بر اجرای قانون اساسی است و بر مبنای اصل ۱۲۴ نیز رییس‌جمهور می‌تواند برای انجام وظایف خود معاونینی منصوب کند.

معاون رییس‌جمهور با بیان اینکه “از بند سوم نامه شورای نگهبان، مستفاد می‌شود که رییس‌جمهور در مواردی که مسئولیت و حق اجرا ندارند، نمی‌تواند نظارت کند و حق ایجاد هیچ تشکیلاتی هم ندارد”، افزود: این بدان مفهوم است که در مواردی که رییس‌جمهور حق یا مسئولیت اجرا دارد، می‌تواند تشکیلاتی برای انجام وظایف خود ایجاد و بر اجرای قانون اساسی در آن محدوده نظارت کند و هیات نظارت هم در محدوده قوه مجریه، می‌تواند کار خود را انجام دهد.

وی اضافه کرد: همچنان که طبق اصل ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی، رییس مجلس وظیفه تطبیق مصوبات دولت با قوانین عادی را دارد و برای این کار گروهی را به عنوان مشاور به کار گرفته است، رییس‌جمهور هم می‌تواند برای انجام وظایف تصریح شده در قانون اساسی، گروه مشاورانی داشته باشد و ما این را هم قبلا گفته‌ایم که هیات نظارت بر اجرای قانون اساسی، شخصیت مستقل ندارد و به عنوان نظر مشورتی به رییس‌جمهور عمل می‌کند و ریاست آن هم با شخص رییس‌جمهور است.

میرتاج‌الدینی در پایان خاطرنشان کرد: شورای نگهبان تفسیرها و نظراتی را هم در گذشته اعلام کرده و درباره اصل ۱۱۳ قانون اساسی و قانون تعیین حدود و وظایف و اختیارات رییس‌جمهور نظراتی داشته است و ما براساس نظرات فعلی و قبلی شورای نگهبان به وظایف خود عمل خواهیم کرد.(ایسنا)


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.