برای جستجوی تصویر وزیر ارشاد هم باید از فیلترشکن استفاده کرد!

برای جستجوی تصویر وزیر ارشاد هم باید از فیلترشکن استفاده کرد!

شبکه ایران/حـــامد مظفـــری: ایجاد اختلال طولانی مدت در سایت گوگل که در هفته اخیر به اوج خود رسیده، سبب ساز آن شده که فعالیت بسیاری از آنها که مشاغلشان با اینترنت ارتباط نزدیک دارد هم مختل شود. در این میان روزنامه نگاران و به ویژه روزنامه نگارانی که حیطه اصلی کار آنها فضای مجازی است هم به شدت مشکل پیدا کرده اند.

مساله اینجاست که نه فقط در ایران که در مقیاس جهانی هنوز برای جستجوی اخبار و اطلاعات روز مرتبط با یک موضوع خاص گزینه ای قدرتمندتر از موتور جستجوی گوگل راه اندازی نشده و برای همین است که وقتی گوگل باز نمی شود برای جستجوی یک عکس ساده باید ساعتها وقت صرف کرده و ده ها موتور جستجوی جایگزین را امتحان کرد و در نهایت وقتی هیچ کدام از این گزینه های معادل مفید نیستند چاره ای نمی یابی جز اینکه باز هم از شیوه دور زدن فیلتر استفاده کرده و از آنتی فیلتر استفاده کنیم.

شاید برایتان عجیب باشد اما در روزهای اخیر وقتی قصد داشتم برای مطلبی که به بهانه صحبتهای اخیر وزیر ارشاد درباره تحریم اسکار، عکسی از ایشان را ضمیمه خبر کنم جستجوهایم در موتورهایی مانند یاهو و یاندکس و گزینه هایی شبیه آنها به نتیجه مطلوب نرسید و چاره ای پیدا نکردم جز اینکه با استفاده از یک فیلترشکن ابتدا وارد گوگل شده و سپس باز هم از طریق گوگل، عکس دکتر حسینی را جستجو کنم.

این وضعیت درباره انعکاس سایر اخبار هم کم و بیش وجود داشت. به عنوان مثال برای پیدا کردن عکسی از محمد صادقی بازیگر سینما و تلویزیون، مسعود ده نمکی کارگردان، سعید راد بازیگر و بسیاری دیگر از چهره های هنری چاره ای نداشتیم جز استفاده از فیلترشکن.

فارغ از بحث کندی استفاده از هر فیلترشکنی، آنچه به هنگام این دور زدنها آدمی را آزار می دهد دیدی است که نسبت به فیلترشکن وجود دارد؛ تا مدتها فکر می کردیم فقط آنها که می خواهند از اینترنت به عنوان وسیله ای برای مقاصد غیراخلاقی خود استفاده کنند یا نهایتا آنها که به دنبال اخبار سیاسی خاص هستند یا آنها که می خواهند به فیسبوک بروند ناچار به استفاده از فیلترشکن هستند اما این روزها حتی اگر دانشجو باشی و بخواهی بر روی یک سوژه خاص تحقیق کنی راهی پیش رویت نمی ماند جز آن که با تور، ساکس، وی.پی.ان و یا نهایتا یکی از سایتهای فیلترشکن وارد گوگل شده و سپس بر روی سوژه موردنظرت تحقیقات انجام دهی!

این مسیر تنگاتنگ پیش روی کاربران اینترنت داخلی از سوی هر کس که چیده باشد نتیجه ای ندارد جز آزار کاربران اینترنت و اعصاب خوردی آنان.


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.