برترین سلاح های گرم در تاریخ +عکس

اگر می خواهید با سلاح های انفرادی که سرنوشت بسیاری از جنگ ها در صد سال اخیر را مشخص کرده و بسیاری از وقایع را در تاریخ معاصر رقم زده اند آشنا شوید این مطلب را مطالعه کنید.

ممتاز نیوز، سلاح های گرم نقش مهمی در شکل دادن به تاریخ بشریت داشتند. در چند قرن اخیر انواع بسیار زیادی از سلاح های گرم ساخته شده و به ارتش های جهان تحویل داده شده اند.

اما فقط تعداد معدودی از این سلاح به شهرت جهانی رسیده و در تمام جهان شناخته شده هستند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از معروفترین سلاح های گرم در جهان آشنا کنیم.

تفنگ “هنری”
این سلاح برای بسیاری از علاقمندان به سینمای وسترن ، تفنگی آشنا است. این سلاح با مکانیزم گلنگدنی خاص خود که در زیر ماشه قرار گرفته است یکی از مهمترین سلاح ها در جریان جنگهای داخلی و جنگ میان سفید پوستان و سرخپوستان بوده است.

تفنگ هنری توسط ” بنجامین تایلر هنری” در سالهای دهه ۱۸۵۰ میلادی ساخته شده است. گلوله های کالیبر ۰٫۴۴ اینچ به صورت تک تک از مخزنی که در جلوی ماشه و در زیر سلاح واقع شده است به درون مخزنی در داخل سلاح هدایت می شوند.

 مخزن سلاح ظرفیت نگاهداری ۱۶ عدد گلوله را دارد. بعد از هر شلیک تیرانداز بایستی با حرکت دادن دستگیر زیر ماشه پوکه گلوله شلیک شده را به بیرون هدایت کرده تا گلوله بعدی جایگزین شود. نواخت این سلاح ۲۸ گلوله در دقیقه است.

Colt 45
یکی دیگر از سلاح هایی که برای همیشه با غرب وحشی و گاوچران ها و همچنین سینمای وسترن عجین شده است ، رولور کالیبر ۰٫۴۵ اینچ ساخت شرکت “کلت ” است.

رولور مذکور در ۱۸۷۳ به ارتش آمریکا تحویل داده شد و برای مدتهای طولانی توسط ارتش و نیروهای پلیس این کشور و بسیاری دیگر از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. این سلاح به وسیله یک توپی ۶ تیر تغذیه می شود و بعد از هر بار شلیک گلوله بعدی آماده شلیک می شود.

نکته مهم در مورد رولورها این است که در صورت گیر کردن یک گلوله، مکانیزم کلی سلاح دچار توقف نمیشود و با جایگزین شدن فشنگ بعدی سلاح به کار خود ادامه خواهد داد. می توان گفت که این سلاح کمری به همراه سلاح “هنری” در قرون گذشته تاریخ آمریکا را نگاشته اند.

Mauser Model 1898
این سلاح گلنگدنی آلمانی یکی از مشهورترین سلاح گرمی است که تا کنون در جهان وارد خدمت شده است. تفنگ “مدل ۹۸” که در سال ۱۸۹۸ ساخته شده است یک شاهکار واقعی از کمپانی “ماوزر” آلمان است که برای مسلح کردن ارتش امپراتوری آلمان ساخته شد. ماوزر ۹۸ در طول هر دو جنگ جهانی به عنوان سلاح سازمانی ارتش آلمان مورد استفاده قرار گرفت.

این اسطوره آلمانی که به وسیله شانه های ۵ تیری مسلح می شود از گلوله های کالیبر ۷٫۹۲ میلی متری استفاده می کند. این سلاح برای چندین سال به عنوان سلاح سازمانی ارتش ایران نیز به کار گرفته می شد و امروزه نیز همچنان در ایران در میان عشایر و بعضی از شکارچیان می توان این سلاح را پیدا کرد.

در ایران این تفنگ  ” برنو” خطاب می شود. آدولف هیتلر دیکتاتور آلمان نازی که در جنگ اول جهانی به عنوان یک سرباز در ارتش آلمان جنگیده بود این سلاح را تفنگ مورد علاقه خود خطاب کرده بود.

تیربار M2HB
این تیربار یکی از مشهورترین و در عین حال ترسناک ترین تیربارهایی است که تاکنون در جهان وارد خدمت شده است. تیربار مدل “M2H2” با کالیبر ۱۲٫۷ میلی متر یکی از نیرومندترین سلاح های نیروهای پیاده نظام است که از سال ۱۹۲۱ به این سو در بسیاری از ارتش های جهان وارد خدمت شده است.

گلوله این تیربار بزرگترین گلوله برای سلاح های نیروهای پیاده است که می تواند به راحتی مسافتی در حدود ۲ کیلومتر را طی کند. این تیربار در بسیاری از نبردهای معروف قرن بیستم و بیست و یکم همچون جنگ دوم جهانی، جنگ کره ، جنگ ویتنام، جنگهای اعراب و اسراییل، جنگ ایران و عراق و افغانستان و عراق مورد استفاده قرار گرفته است.

ام ۲ اچ ۲ به وسیله نوار فشنگ از کنار تغذیه می شود و می تواند در هر دقیقه ۱۲۰۰ گلوله شلیک کند.

Colt 1911 .45
به جرات می توان این سلاح کمری که توسط جان براونینگ طراح شرکت کلت در ابتدای قرن بیستم طراحی شده است را بهترین و مشهورترین سلاح کمری در طول تاریخ دانست.

ام ۱۹۱۱ با گلوله های بسیار نیرومند ۰٫۴۵ اینچ مسلح شده است و در سال ۱۹۱۱ میلادی به خدمت ارتش آمریکا وارد شد و به این دلیل به عنوان مدل M1911 مشهور شده است.

کلت ۴۵ مدل ۱۹۱۱ را تقریبا می توان در هر نقطه ای از جهان پیدا کرد و از جنگ جهانی اول به این سو در تمامی نبردهای بزرگ و بسیاری از درگیری های کوچک حضور داشته است. این سلاح کمری که با یک خشاب ۷ تیر تغذیه می شود .

AK47
بدون هیچ گونه شک و شبه ای این سلاح روسی که در سال ۱۹۴۷ میلادی به ارتش شوروی سابق تحویل شده است برترین سلاح گرمی است که تاکنون ساخته شده است. می توان به جرات این ادعا را مطرح کرد که مسلسل “کلاشینکوف” مدل AK-47 یکی از عوامل مهم در شکل گرفتن تاریخ و بسیاری از مرزهای سیاسی و جغرافیایی در نیمه دوم قرن بیستم بوده است.

طراح این اسطوره روسی “میخایل کلاشنیکوف” یک گروهبان رسته زرهی در ارتش شوروی سابق در زمان جنگ دوم جهانی بود که در زمانی که دوران نقاهت حاصل از مجروحیت از زخمهای حاصله از نبرد با نیروهای آلمانی را می گذراند به فکر طراحی یک سلاح هجومی مناسب برای ارتش شوروی افتاد.

وی پس از پایان جنگ دوم جهانی و با الگوگیری از سلاح ” MP-44 ” آلمانی سلاحی با نام AK-47 را ساخت. AK 47 که با گلوله های کالیبر ۷٫۶۲ میلی متری مسلح می شود دارای یک خشاب حاوی ۳۰ گلوله بوده و با سرعت ۶۰۰ گلوله در دقیقه تیراندازی می کند.

نکته مهم در مورد این سلاح سادگی عملکرد آن و همچنین مقاومت بالای آن دربرابر شرایط بد جوی است.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.