برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی، در صدر جرایم اینترنتی/منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد/آخرین جزییات از حمله هکری به وزارت نفت

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار “کمال هادیانفر” در حاشیه همایش روسای پلیس فتا سراسر کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت ۱۵ ماهه این پلیس، اظهارداشت: طی این مدت، شاهد رشد تصاعدی جرایم در فضای مجازی بوده‌ایم.

وی از تشکیل پنج هزار و ۳۲۴ فقره پرونده وقوع در پلیس فتا از زمان تاسیس آن تا به امروز خبر داد و خاطرنشان کرد: میزان کشفیات پلیس فتا در فضای مجازی به ۶۰ درصد رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه پلیس فتا مشکلی در تخصص پرسنل و کارکنان ندارد، خاطرنشان کرد: میزان دسترسی ها یکی از موانع اصلی است که در کشور وجود دارد که با هماهنگی‌های انجام شده این مشکلات در حال مرتفع شدن است.

به گفته رییس پلیس فتا، کاهش بروکراسی منجر به افزایش کشف تا سطح ابلاغی ۸۰ درصد می‌شود.

برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی، در صدر جرایم اینترنتی

سردار هادیانفر، برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی با ۵/۴۸ درصد را بیشترین جرم در فضای مجازی عنوان کردو گفت: پس از برداشت غیرمجاز از حساب های بانکی؛ جرایم اجتماعی، فرهنگیدر مراتب بعدی قرار دارد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که تغییر باورهای دینی جوانان یکی از هدف گذاری های اصلی دشمنان درفضای مجازی به شمار می آید.

ابلاغ رسمی پلیس فتا به بانک مرکزی در خصوص درگاه ها و حفره‌های امنیتی

این مقام مسئول به برگزاری جلسات مشترک پلیس فتا با بانک مرکزی اشاره و تاکید کرد: در این جلسات هشدارهای لازم در خصوص درگاه‌ها و حفره‌های بانک‌ها به روسای آنان رسما ابلاغ شد و بعضاً به برخی از بانک‌های دیگر نیز اعلام کرده‌ایم.

منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد

سردارهادیانفر با بیان اینکه منع قانونی برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، تصریح کرد: پلیس به دنبال مجرمان است و کسانی که در این فضا به ارتکاب جرایم مبادرت کنند،حتما با آنان برخورد خواهد شد.

مجوزی برای فروش داروهای غیرمجازاز طریق شبکه های اینترنتی صادر نشده است

رییس پلیس فتا ناجا به رصد سایت‌های فروش داروهای غیر مجاز اشاره کرد و گفت: افراد برای سودجویی اقدام به فروش داروهای غیرمجاز و غیربهداشتی در شبکه‌های اینترنت می‌کنند که اساسا این عمل غیرمجاز بوده و هیچ مجوزی برای آنان صادر نشده است.

وی بهعملیات “پانک‌آ ۴” با حضور ۷۴ کشور در حوزه فروش داروهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت: این عملیات که در عرصه بین‌الملل برگزار شد، یکی از عملیات‌های بزرگ مشترک بود که دررتبه بندیاینترپل، پلیس فتای ایران جزء برترین کشورها انتخاب شد.

به گفته وی، در حال حاضر پلیس فتا با هماهنگی اینترپل در صدد طرح‌ریزی عملیات مشترک “پانک‌آ ۵ ” است.

آمریکا باید در پرونده هکری حمله به شرکت نفت پاسخگو باشد

سردار هادیانفر درباره آخرین وضعیت حمله سایبری به شرکت نفت، گفت: پلیس فتا توانست درگاهی را که این تیم هکر از طریق آن به شرکت نفت ورود پیدا کرده بودند را شناسایی کند اما نکته قابل توجه آن است که آی پی (IP ) این هکرها از طریق “پوروایدر” (provider ) آمریکایی ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه پلیس با هماهنگی مقام قضایی از آمریکا درخواست کرده است که مالک IPهای هکرهای حمله‌کننده به شرکت‌ نفت را معرفی کند، گفت: این اقدام پلیس ایران کاملا رسمی است اما آمریکا تا این لحظه در قبال این درخواست رسمی سکوت کرده است.

رییس پلیس فتای ناجا به پرونده‌ای دیگر در خصوص سرقت اطلاعات اشاره کرد و گفت: فردی در خارج از کشوربا طراحی بدافزاری اقدام به شناسایی مجرمانی در داخل کشور کرده بود که فرد مزبور، برنامه طراحی شده خود را از طریق میل به همدستانش در ایران ارسال کرد.

سردار هادیانفر تصریح کرد: این برنامه در کافی‌نت‌ها نصب و مردم با مراجعه به کافی‌نت‌ها، اطلاعات خود را ناخواسته در اختیار این افراد قرار می‌دادند.

این مقام مسئول تصریح کرد: این برنامه اساسا برای سوء استفاده از اطلاعات افراد طراحی شده بود و از این طریق اطلاعات مردم آنلاین به خارج از کشور ارسال می‌شد.

مردم نباید به کافی‌نت‌ها اعتماد کنند

رییس پلیس فتا ناجا درباره ویروس “مدی” یا madi گفت: عوامل آمریکایی مدعی شده بودند که این ویروس از سوی ایران طراحی شده است، اما شرکت کلبرسی این ویروس را شناسایی و عنوان کرده که این ویروس نیز به ایران حمله کرده است.

این مقام مسئول با طرح این سوال که این ویروس توسط چه کسی تولید شده است، گفت: اساسا این شیوه ویروس‌نویسی در ایران نیست و اینکه چرا در این ویروس از زبان فارسی استفاده شده است نیز مبهم است.

سردار هادیانفر تصریح کرد: تاکنون هیچ آسیب و گزارش جدی در مورد ضربه زدن این ویروس به سامانه‌های کشور دریافت نشده است.

رییس پلیس فتا ناجا خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های اولیه این اطلاعات به سرورهای کانادایی منتقل می‌شود، اما ممکن است از VPNهای کانادایی استفاده شده باشد و کشور مقصد کانادا نباشد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.