برداشت ۴.۸۸ تن گیاه دارویی در هر هکتار در آذربایجان‌غربی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: سالانه هشت هزار و ۳۰۰ تن گیاه دارویی در استان از سطح یک.هزار و ۷۰۰ هکتار اراضی زیر کشت برداشت می‌شود.

به گزارش ممتاز نیوز، خسرو شهبازی افزود: از هشت هزار گونه گیاه شناسایی شده در کشور یک‌هزار و ۲۰۰ گونه در استان شناسایی شده‌ که از این تعداد ۴۸۶ گونه دارویی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از این گیاهان دارویی در عرصه‌های طبیعی و به صورت خودرو به عمل می‌آیند، اضافه کرد: میانگین تولید گیاهان دارویی در سطح اراضی استان ۴.۸۸ تن در هکتار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: واحدهای تولیدی فرآورده‌های گیاهان دارویی در رابطه با تولید انواع عرقیات گیاهی، عصاره بذر و سایر اجزاء گیاهی، بسته بندی گیاهان دارویی، تولید دمنوش ها و استخراج اسانس گیاهی با ظرفیت اسمی ۲۱ هزار و ۷۷۰ تن فعالیت می‌کنند.

شهبازی اظهار کرد: عمده گیاهان دارویی کشت شده در استان که طی سالیان متمادی و توسط کشاورزان منطقه کشت شده و امروز به عنوان گونه‌های بومی استان یاد می‌شود می‌توان از بیدمشک، بادرشبو، گل محمدی و سماق نام برد.

وی بیان کرد: در حال حاضر بیدمشک با سطح کشت ۵۰ هکتار دارای تولید کل بیش از ۸۰۰ تن ماده تر است که بیش از ۳۰ درصد تولید کل کشور را شامل می‌شود.

شهبازی درباره تولید گیاه بادرشبو اظهار کرد: گیاه دارویی دیگر بادرشبو یا بادرشبی است که ۳۰۰ هکتار از سطح کشت گیاهان دارویی با تولید کل بیش از ۶ هزار تن ماده تر را به خود اختصاص داده‌است و در بازارهای استان بین گردشگران خریداران خاص خود را دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: گیاه دارویی گل محمدی نیز از گیاهان پرطرفداری است که از گذشته‌های دور در سطح استان و به ویژه در شهرستان‌های خوی و ارومیه کشاورزان اقدام به کشت این گیاه می‌کنند و در شرایط کنونی با توجه به نیاز آبی پایین این گیاه و توجیه اقتصادی تولید آن با استقبال چشمگیر زارعین در سایر شهرهای استان مواجه شده‌است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در مجموع ۳۹۹ هکتار از اراضی استان زیر کشت این گیاه قرار دارد که ۲۲۲ هکتار از باغات مورد نظر بارور بوده که بیش از ۸۰۰ تن ماده تر را تولید می‌کنند.

شهبازی با اشاره به اینکه ۲۴ کارگاه بسته بندی گیاهان دارویی در استان فعال است اظهار کرد: در سالجاری در سطح ۴۰۰ هکتار طرح توسعه گیاهان دارویی در اراضی شیبدار اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/


استانی
آذربایجان‌غربی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.