بررسی گزینه‌های واجد شرایط برای مدیریت سازمان بیمه ایرانیان

92-10.jpg

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهم‌ترین اقدام در زمینه تشکیل سازمان بیمه سلامت را معرفی هیات مدیره و مدیرعامل این سازمان دانست و گفت: از آنجا که این امر در حیطه اختیارات هیات امناست، بحث و بررسی پیرامون گزینه‌های واجد شرایط در حال پیگیری و انجام است.

سید عبدالله عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) با اشاره به ارکان پیش‌بینی شده برای سازمان بیمه سلامت در اساسنامه این سازمان، اظهار کرد: بر این اساس هیات امنا، هیات مدیره، مدیرعامل و هیات نظارت انتخاب و به زودی معرفی می‌شوند. انتخاب هیات امنا بر اساس اصلاحیه ماده ۱۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری صورت می‌گیرد.

وی افزود: بدین ترتیب اعضای هیات امنا شامل شش نفر با پیشنهاد وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تصویب شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و سه نفر باقی‌مانده مطابق جزء (۲) بند الف ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی از نمایندگان خدمات گیرندگان هستند که در حال حاضر این هیات امنا برای کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه درمان و بازنشستگی انتخاب و در حال فعالیت هستند.

به گفته عمادی، برای هیات مدیره سازمان نیز ترکیبی پنج نفره در نظر گرفته شده است که بر اساس بند ب ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی از سوی هیات امنا انتخاب خواهند شد.

وی نکته اصلی در این زمینه را انتخاب اعضا بر اساس شرایط و ضوابط مفاد ماده ۱۷ قانون ساختار دانست و در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگانی از صندوق بیمه خدمات درمانی، وزارت بهداشت و یا وزارت تعاون و رفاه اجتماعی در هیات مدیره حاضر خواهند بود یا خیر؟ گفت: حضور نماینده‌ای از وزارت بهداشت و کار و رفاه اجتماعی و سازمان بیمه خدمات درمانی در هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایرانیان، بر اساس نظر وزیر کار و رفاه اجتماعی به عنوان رییس هیات امنا ممکن خواهد بود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در خصوص ادغام بخش درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت نیز گفت: بر اساس قانون، همه بخش‌های بیمه درمان سازمان‌های بیمه‌ای کشور باید در سازمان بیمه سلامت ایرانیان تجمیع شوند و بخش درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی از این قاعده مستثنی نیست، اما ویژگی‌هایی از قبیل نوع تعهدات، میزان منابع مالی و ارائه خدمات درمان مستقیم باعث شده است که ادغام بخش درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در سازمان بیمه سلامت فرآیند طولانی‌تری نسبت به ادغام سایر صندوق‌ها داشته باشد که تلاش‌ بر این است تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مهم اتفاق بیفتد.

وی در پایان گفت: بر مبنای اساسنامه، سازمان جدیدی تشکیل می‌شود که ماموریت اصلی آن تامین بیمه سلامت برای آحاد جامعه است؛ هر چند بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه زمان مشخصی برای این موضوع تعیین نشده و اختیار تشکیل آن به دولت داده شده است، اما به جهت اهمیت موضوع در ساماندهی بیمه سلامت کشور، تشکیل این سازمان باید با سرعت و دقت انجام شود.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.