بررسی راهکارهای گسترش همکاری‌های ایران و ترکیه در بخش انرژی

سعیدلو در دیدار رئیس جمهور ترکیه:

سعیدلو و تانر یلدیز در خصوص گسترش همکاری‌ها در زمینه نفت، گاز و بهره‌برداری از منابع معدنی در ایران و ترکیه با یکدیگر بحث و تبادل ‌نظر کردند.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، علی سعیدلو در دیدار تانر یلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه با بیان اینکه همکاری‌ها و دوستی دو ملت ایران و ترکیه سابقه تاریخی داشته و بسیار مستحکم و عمیق است، گفت: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و ترکیه در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بسیار مطلوب و گسترده بوده و این در شرایطی است که تلاش و تأکید مسئولان عالی‌رتبه دو کشور رساندن تعاملات و روابط در بخش‌های گوناگون به سطح حداکثری است.

وی توسعه همکاری و فعالیت‌های مشترک در زمینه نفت، گاز و بهره‌برداری از منابع معدنی را یکی از زمینه‌های بسیار مهم در همکاری‌های دو کشور دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه می‌توانند با گسترش تعاملات مشترک، گام‌های مؤثری در ایجاد صلح، آرامش و دوستی برای ملت‌های خود و سایر ملت‌های منطقه بردارند.

معاون امور بین الملل رئیس جمهور با بیان اینکه در همکاری‌های دو کشور در حوزه انرژی اقدامات و کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در جریان این سفر تلاش مسوولان دو کشور بر گسترش فعالیت‌ها و اجرای پروژه‌های مشترک گسترده‌تر در زمینه انرژی بود.

سعیدلو انتقال گاز ایران از ترکیه به اروپا و سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق در ایران و ترکیه را از جمله فعالیت‌هایی دانست که توسط بخش‌های مختلف مرتبط با انرژی در دو کشور در حال اجراست و گفت: پروژه اجرای شبکه گازرسانی شهر استانبول توسط ایران نیز در دست پیگیری و مذاکره از سوی مسئولان دو کشور قرار دارد.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد تا در نتیجه این سفر و مذاکراتی که با وزرا و مسئولان عالی‌رتبه ترکیه در خصوص گسترش همکاری‌ها صورت گرفت، شاهد تسریع در اجرای توافقات مشترک از سوی هر دو کشور باشیم.

تانر یلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در این دیدار جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را دو کشوری دانست که نه تنها در حوزه انرژی بلکه در بخش‌های دیگر نیز با یکدیگر همکاری‌های گسترده‌ای دارند و گفت: مطمئناً گسترش این همکاری‌ها در راستای منافع دو کشور خواهد بود.

وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه همچنین با اشاره به اینکه زمینه‌های همکاری‌ بسیار زیادی میان دو کشور وجود دارد که باید از آنها استفاده حداکثری کرد، گفت: توسعه روابط میان ایران و ترکیه به سود پیشرفت و آبادانی دو کشور خواهد بود.

پس از گفت‌وگوی سعیدلو با وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور راهکارها و زمینه‌های گسترش همکاری‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را در حوزه انرژی و نفت و گاز مورد بررسی قرار دادند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.