برنامه‌ریزی وزارت بهداشت برای خودکفایی در فرآورده‌های خونی تا ۲ سال آینده

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : رئیس سازمان انتقال خون ایران گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و حمایت از بخش خصوصی بتوانیم ۱۰۰درصد داروهای مشتق از پلاسما را با پلاسمای ایرانی تهیه و تولید کنیم و تا ظرف دو سال آینده هیچ فرآورده‌ خونی وارد کشور نشود.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از فارس ؛ علی‌اکبر پورفتح‌الله، در مراسم اعلام فعالیت سازمان انتقال خون ایران به عنوان مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در امور آموزش و پژوهش سلامت خون گفت:‌ ما در سال آینده جشن ۴۰ سالگی سازمان انتقال خون و ۴۰ میلیون اهداکننده خون را برگزار خواهیم کرد.

رئیس سازمان انتقال خون ایران به فعالیت‌های سازمان انتقال خون اشاره داشت و افزود: تا قبل از این بیماران تالاسمی و هموفیلی به دهه دوم و سوم زندگی خود نمی‌رسیدند اما امروزه به جایگاهی رسیده‌ایم که حتی دبیر ستاد برگزاری جشن ۴۰ سالگی سازمان انتقال خون یکی از عزیزان هموفیلی است.

وی ایران را به عنوان یکی از کشورهای موفق در حوزه اهدا‌کننده‌های داوطلب ارزیابی کرد و گفت: ‌ایران به همراه امارات بالاترین آمار اهدا‌کننده داوطلب را دارد اما ترکیه که از نظر جمعیتی همتراز ایران است در بخش عمده نیاز خود از خون جایگزین استفاده می‌کند.

رئیس سازمان انتقال خون شاخص اهداکننده مستمر در ایران را ۵۲ درصد دانست و به معیارهای سختگیرانه در اهدای خون اشاره داشت و گفت: در بخش اهداکننده سرمایه‌گذاری عظیمی شده و با اینکه HIV در کشور سیر صعودی داشته است اما HIV در میان دهندگان خون سیر نزولی داشته و اختلاف فاحشی به وجود آمده است.

رئیس سازمان انتقال خون تصریح کرد: ‌ما امروز پلاسمای استاندارد داریم و جمع پلاسمای جمع‌آوری شده ما در سال قبل به ۱۵۰ هزار لیتر رسیده است که دست‌آورد بزرگی است که ما امروزی آلبومین و سایر مایحتاج خود را با پلاسمای ایرانی می‌سازیم.

پورفتح‌الله ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و حمایت از بخش خصوصی بتوان ۱۰۰درصد داروهای مشتق را با پلاسمای ایرانی تهیه و تولید کرد تا ظرف دو سال آینده هیچ فرآورده‌ای وارد کشور نشود.

وی افزود: شاخص اهدای خون در ایران دو میلیون واحد خون در سال است که به ازای هر هزار نفر ۲۷ واحد است اما در کشورهای منطقه این شاخص‌ها به ۱۲ واحد به ازای هر هزار نفر می‌رسد.

رئیس سازمان انتقال خون اظهار امیدواری کرد که سازمان انتقال خون بتواند با جدیت به برنامه‌های مورد نظر خود دست پیدا کند.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.