برگزاری مراسم گرامیداشت استاد شهید مصطفی چمران

خبرگزای آریا- مراسم گرامیداشت مقام علمی شهید دکتر مصطفی چمران در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این مراسم که با حضور دکتر محمد حسینی وزیر ارشاد، دکتر تمدن استاندار تهران، مهندس چمران رییس شورای شهر تهران، دکتر محمد جواد ادبی رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، شهردار منطقه ۱۱ و خانواده آن مرحوم برگزار شد، از مقام شامخ علمی این شهید وارسته تجلیل به عمل آمد.
در ابتدای این مراسم دکتر محمد جواد ادبی ضمن خیرمقدم به میهمانان و با اشاره به سالروز شهادت این عارف واصل خاطرنشان کرد: چمران بعد از سه دهه هنوز آنچنان که باید و شاید شناخته نشده است.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تاکید بر اینکه توجه به شخصیت جهادی و سیاسی شهید چمران باعث شده که بعد علمی او کمتر مورد توجه قرار گیرد گفت: مرز فراتر از بودن همانجایی است که چمران روی آن نشسته است و وی بر سر قله آتشفشانی قرار دارد که بودن را معنا می کند.

چمران بنیانگذار خودکفایی در صنعت دفاع
دکتر امراللهی به عنوان یکی از سخنرانان به بیان دیدگاه های خود در مورد دکتر مصطفی چمران پرداخت. وی که مترجم رساله دکتری این شهید وارسته است با تاکید بر اینکه بعد از گذشت سی سال از نظام جمهوری اسلامی، بسیاری از نسل امروز، چمران را ندیده اند گفت: اما همین نسل در هر مناسبتی، بخصوص زمانی که مراسمی برای بزرگداشت شهید چمران برگزار می شود، با شور و هیجان شرکت می کنند و این مسئله نشان از الطاف خداوندی دارد.
وی با خواندن بخش هایی از پیام حضرت امام خمینی (ره) در توصیف از زندگی سرافرازانه شهید چمران و ضمن اشاراتی گذرا به زندگی این چهره نخبه فرنگی گفت: چمران مردی است در چهره های مختلف، و چه کسی می تواند باور کند که وی با آن همه فضل و دانش در یکی از مناطق دور افتاده لبنان به تعلیم و آموزش فرزندان محروم لبنان بپردازد.
امراللهی با اشاره به اختراعاتی که شهید چمران در اوایل جنگ به بخش نظامی و دفاعی کشور ارائه کرد گفت: این ابتکارات و اختراعات بدون شک در زمینگیر کردن دشمن بعثی پشت دروازه های اهواز تاثیری بسزا داشت.
او با اشاره به شیوه تدریس و جزوه های درسی و دانشگاهی شهید چمران خاطرنشان کرد: او حتی در پیشبرد درسی تعدادی از دانشمندان مطرح فیزیک از جمله پروفسور «هارتمن» هم نقش موثری داشت و این مسئله مورد اذعان این دانشمند بزرگ نیز هست.
امراللهی با تاکید بر مبارزات سیاسی و مذهبی شهید چمران و ممانعت هایی که رژیم پهلوی در راه پیشرفت درسی او ایجاد می کرد ابراز داشت: او به رغم این مشکلات در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود و حتی در بعد دفاع از محرومین و مبارزات چریکی نیز از بسیاری از کسان پیشی گرفت.
وی با بیان اینکه چمران بعد از مراجعت به ایران از پایه گذاران بسیج عمومی و جنگ های نامنظم بود خاطرنشان کرد: حماسه ای که او در پاوه خلق کرد در تاریخ انقلاب بی نظیر است.
امراللهی چمران را از بنیانگذاران خودکفایی در صنعت دفاع دانست و گفت: همه مردم ایران او را فرماندهی بی نظیر، سربازی برجسته و دولتمردی بزرگ می شناسند.

چمران با خدای خود معامله کرد
دکتر سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از دیگر سخنرانان این مراسم بود که از شهید چمران به عنوان اسوه و الگو در همه ابعاد و زمینه های انسانی یاد کرد.
وی با بیان اینکه  شهید چمران از هوش و ذکاوتی که خداوند در اختیار او قرار داده بود به بهترین نحو استفاده کرد، گفت: چمران شخصیتی جامع الاطراف و سرآمد بود. به گونه ای که اگر او حتی واجد یکی از این صفات و برتری ها بود باز هم جا داشت که مقام علمی او پاس داشته شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این نکته که در شمار بهترین های علم بودن، نشان از استعداد انسان دارد گفت: اگرچه چمران از چنین استعدادهایی که خداوند در وجود او قرار داده بود برخوردار بود اما در عین حال صبر، تلاش و استقلامت او در تجلی این استعداد تاثیر مستقیمی داشت.
وی با اشاره به نوآوری های شهید چمران در عرصه دفاعی کشور و در اوایل جنگ خاطرنشان کرد: ابتکارات او توانست در دوران دفاع مقدس و دوران غربت و مظلومیت، دشمن را در جبهه های جنگ متوقف کند.
دکتر حسینی با بیان اینکه شهید چمران انسانی جامع الاطراف بود ابراز داشت: شاید بعضی ها تعجب کنند که یک جنگجو چگونه می تواند این قدر اهل عاطفه  و احساس و عرفان باشد؟! این نکته از آنجا ناشی می شود که انسان جانشین و خلیفه خدا است و همان گونه که باری تعالی مظهر صفات متفاوت است، بنده خدا نیز می تواند واجد چنین صفات به ظاهر متضادی باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهید چمران را فردی اهل قلم و اهل بیان خواند و گفت: ادبیاتی که او در نوشته های و گفته هایش به کار می برد مخاطب را تحت تاثیر قرار می داد و بیانگر این بود که سخن او از دل بر می آمد و لاجرم بر دل می نشست.
وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های شهید چمران در لبنان اشاره و تاکید کرد: این شهید بزرگوار روحیه شهادت طلبی را در مردم لبنان به وجود آورد و به آنانی که یک عمر در خواری و ذلت زندگی می کردند یادآوری کرد که باید عزیز باشند.
دکتر حسینی با بیان این نکته که مراتب و مناصب بالا نمی توانست شهید چمران را اقناع و اشباع کند، تصریح کرد: او با اینکه در بالاترین سطوح تحصیلی قرار داشت اما با مشاهده ظلم و ستم در ایران، فلسطین و لبنان درصد برآمد که به فراگیری مبارزات چریکی بپردازد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری مناصب بالایی اجرایی شهید چمران در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: وی با اینکه مناصب متعدد داشت و طبیعی هم بود که با چنین مسئولیت هایی در خط مقدم جبهه نباشد، اما او با خدای خود معامله کرده بود.
وی با قرائت بخش هایی از خطبه های «نهج البلاغه» که به توصیف متقین پرداخته بود، ابراز داشت: انسان وقتی این عبارات را در نهج البلاغه و از کلام امام علی (ع) در توصیف صالحان و متقین می شنود می تواند آن را با شهید چمران تطبیق دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد در پایان، ضمن اشاره به مراسم بزرگداشت شهید چمران گفت: این شهید وارسته نیاز به تعریف و تمجید ندارد و برگزاری این مراسم بهانه ای برای ما است تا تلاش کنیم بخشی از اوصاف شهید چمران در ما جلوه پیدا کند.

بذر مقاومت در لبنان توسط چمران
مهندس مهدی چمران برادر شهید چمران و رئیس بنیاد شهید چمران سخنران دیگر این مراسم بود که ضمن بیان خاطراتی از دوران تحصیل این شهید وارسته ابراز داشت: نبوغ و استعداد فراوان شهید چمران از همان دوران کودکی آشکار بود و در کنار مدارج علمی و پیشرفت‌هایی که داشت و همواره شاگرد اول دانشگاه چه در ایران و چه هنگامی که در آمریکا تحصیل می‌کرد بود. اما از فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و مبارزاتی خود دست بر نداشت که نمونه بارز آن حضور در جنوب لبنان بود و به جرأت می‌توان گفت دانه‌های مقاومت اسلامی توسط او در لبنان کاشته شد.
وی با اشاره به ورود وی به دانشگاه تهران و تحصیل در رشته الکترو مکانیک و کسب نمره ۲۲ از یکی از اساتید دانشگاه، افزود: شهید چمران پس از شاگرد اول شدن در دانشگاه تهران بورس آمریکا گرفت و در دانشگاه‌های تگزاس و برکلی دکترای گرفت.
رئیس شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت های شهید چمران در لبنان و اقدامات نظامی و چریکی او و تاکید بر این نکته که برادرش در هر روستایی یک فرمانده انتخاب می‌کرد، ادامه داد: در روستای بازوریه در نزدیکی مرز سرزمین‌های اشغالی که محل تولد سیدحسن نصرالله بود، شهید چمران وی را فرمانده نظامی روستا کرد و خطاب به نصرالله ۱۸ ساله گفت که از جوانان شجاع خوشم می‌آید.
وی با اشاره به نقش موثر شهید دکتر چمران در جلوگیری از پیشروی دشمن بعثی در اوایل جنگ خاطرنشان کرد: با شروع جنگ تحمیلی وی ستاد جنگهای نامنظم را در اهواز تشکیل داد و ایجاد واحد مهندسی فعال برای ستاد جنگهای نامنظم یکی از برنامه های اصلی ایشان بود که به کمک آن جاده های نظامی به سرعت در نقاط مختلف ساخته شد.
مهندس چمران ضمن تشکر از برگزاری این همایش تاکید کرد که چنین همایشی به معنای بزرگداشت از شهید چمران نیست بلکه بزرگداشت شهادت است و اگر می خواهیم انقلاب ما زنده بماند باید مسیر شهادت را ادامه دهیم.
در پایان این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از کتاب زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی شهید دکتر مصطفی چمران رونمایی شد و لوح تقدیر آراسته به نشان زرین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به خانواده آن مرحوم اهدا شد


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.