برگزاری یازدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران در دانشگاه ارومیه

۵ شنبه ۱۸ آبان ۹۱ به نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

یازدهمین کنفرانس هیدرولیک ایران با حضور دکتر حسن صدقی رئیس دانشگاه ارومیه ، معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی، مسئولین انجمن هیدرولیک کشور و محققین این عرصه در دانشگاه ارومیه برگزار شد.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم ، در مراسم افتتاحیه این کنفرانس دکتر صدقی با ارائه گزارش تفسیریی از عملکرد آموزشی ، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه ارومیه  اظهار داشت : دانشگاه ارومیه به عنوان یکی از بزرگترین دانشگاه ها ی کشور، در کنار دیگر مجموعه های دانشگاهی ، نهایت تلاش خود را می نماید تا برای خودکفایی علمی کشور و تربیت نیروهای متخصص و متعهد گام های اساسی بردارد ودر این جهت توانسته طی ۸ سال قبل به ۹۵% اهداف برنامه چهارم و پنجم دولت که همان توسعه سی درصدی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ها است ، جامه عمل بپوشاند.

رئیس دانشگاه ارومیه در بخش دیگری از سخنان خود  انتظار معقول از دانشگاهیان را ارائه راه حل ها و مسیرهای مناسب استفاده از منابع مختلف ذکر نمود و افزود: انسان ها همواره دو گروه می باشند گروه اول انسان های نزدیک بین و عجولی می باشند که به تولید بیشتر و ارائه خدمات برتر می اندیشند و توجهی به آینده و نسل های آینده ندارند اما گروه دوم از انسان ها، آنهایی می باشند که ماندگاری دنیا و منابع آن را می خواهند وبه تولید و استفاده بهینه قائل می باشند وبه تامین منابع آینده این نسل و نسل های بعدی می اندیشند که اساتید و دانشگاهیان ما نیز باید در گروه دوم قرار گیرند.
وی اظهارداشت : اساتید دانشگاهی می توانند با دورنگری و ارائه راه های مناسب بهره برداری از منابع و ذخایر خدادادی و ثروت کشور، ضمن یاری دولتمردان جمهوری

اسلامی ایران، راه زندگی روشن را برای جوانان هموار نمایند.
سپس دکتر نصیری رییس انجمن هیدرولیک ایران  در سخنانی هدف از  تشکیل این انجمن را، گسترش ، پیشبرد و ارتقای علم هیدرولیک و توسعه کمی و کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌های مرتبط عنوان نمود.

سیدجواد محمودی معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی به عنوان سخنران بعدی این همایش از مرگ خاموش دریاچه ارومیه اظهار تاسف نمود و گفت: دریاچه ارومیه با صدها جزیره بسیارزیبا و تنوع پرندگان با بحران و چالش زیست محیطی مواجه شده و ما برای برون رفت از آن به همفکری و همراهی اساتید و دانشمندان این حوزه نیازمند هستیم.

وی با اشاره به عوامل تشدید خشکی این دریاچه افزود: کاهش شدید نزولات جوی و برداشت بسیار بسیار کشاورزان از آب های جاری و زیرزمینی، احداث سدها و گرمی هوای کره زمین از جمله عواملی می باشند که این دریاچه را به ورطه نابودی می کشاند.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین از دانشگاهیان به عنوان نمایندگان علمی کشور درخواست نمود تا با همکاری دانشجویان اقدام به ایجاد نهاد و سازمان های مردم نهاد نموده و با فعالیت های فرهنگی از بسیج عمومی مردم در جهتی مواردی همچون حفظ دریاچه ارومیه استفاده نمایند.

در ادامه این مراسم دکتر حسین رضایی رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه و دبیر علمی کنفرانس نیز با اعلام تعداد مقالات رسیده به کنفرانس گفت: از ۷۶۰ مقاله ارسالی به دبیر خانه این همایش پس از داوری، ۱۱۳ مقاله برای ارائه و ۱۶۸ مقاله به عنوان ارائه به صورت پوستر انتخاب شدند.

وی افزود: ۳۰% مقالات رسیده در محور سازه های هیدرولیکی، ۳۱% در محور مهندسی رودخانه، ۳٫۵% در محور هیدرولیک دریا و سواحل، ۶% در محور هیدرولیک زیست محیطی، ۱۱% در محور هیدرولیک محاسباتی، ۸% در محور هیدرولیک سیستم های انتقال آب و ۵٫۳% در محور هیدرولیک محیط‌های متخلخل می باشند که محور هیدرولیک و دریا پایین ترین تعداد مقالات را به خود اختصاص داده است و سبب این پژوهش های کم در این زمینه را باید بررسی نمود.

دکتر رضایی خاطرنشان نمود: علاوه بر سخنرانی اساتید دانشگاههای مختلف ایران در زمینه مهندسی آب، نمایشگاهی از فعالیت های تخصصی شرکت های فعال در زمینه آب نیز در حاشیه این همایش برپا شده است.

وی همچنین درادامه از همکاری ها و حمایت های مادی و معنوی استانداری آذربایجان غربی، انجمن هیدرولیک ایران، شرکت سهامی آب منطقه ای، شرکت های آب و فاضلاب و آب روستایی استان آذربایجان غربی، رییس دانشگاه ارومیه و معاونت پژوهشی و شرکت های بخش خصوص تقدیر نمود.
 
گفتنی است  سخنرانی معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه ای استان و سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو، تقدیر از پیشکسوتان دانشگاه و صنعت و برگزیدگان دومین المپیاد هیدرولیک ایران از دیگر بخش های مراسم افتتاحیه این کنفرانس بود./ح
 


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.