برگزاری نشست کارگروه منطقه‌ای بهسازی شهری در تهران

به گزارش خبرنگار مهر، مجید کیان پور امروز در نشستی خبری با اشاره به برگزاری نخستین نشست منطقه ای کارگروه بهسازی مناطق شهری ایران، گفت: دومین اجلاس، ۱۲ تا ۱۴ می سال ۲۰۰۸ با موضوع توسعه شهری پایدار در ایران برگزار شد و به استناد بیانیه این اجلاس، شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی، دبیرخانه کارگروه تخصصی منطقه ای بهسازی مناطق نابسامان شهری را در آسیا و اقیانوسیه راه اندازی کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اجلاس سوم هم در شهر سولو اندونزی برگزار شد و در بیانیه این اجلاس به تداوم فعالیت گروه های ۵ گانه و میزبانی دبیرخانه ها از سوی کشورهای عضو داوطلب تاکید شد.

وی تصریح کرد: این اجلاس با هدف چالش های شهرنشینی، خانه نشینی، سکونتگاه های غیررسمی و ساماندهی آن ها در آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود.

کیان پور بابیان اینکه این نشست از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه به میزبانی ایران برگزار می شود، گفت: اجرای پروژه‌های توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی و نهادی شامل ارتقای صنایع دستی و توانمندسازی شاغلان صنایع و هنر در سکونتگاه‌های غیر رسمی و نیز اجرای برنامه‌های آموزشی برای شهرداری‌ها و حمایت از تشکیل دفاتر خدمات بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی شهری در محلات مختلف از برنامه های این شرکت در نشست است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین تدوین و اجرای سیاست‌های نوین مسکن در قانون مسکن برای اقشار کم در‌آمد و ارائه تسهیلات بانکی جهت نوسازی در بافت‌های فرسوده از دیگر اقدامات کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری است.

رئیس کارگروه منطقه‌ای بهسازی مناطق نابسامان شهری تصریح کرد: برگزاری موفق این نشست برای ایران در راستای عرضه کردن تجارب ملی ارزنده ایران و تبادل این دانش وتجربیات با سایر کشورها و نیز برقراری ارتباطات مرتبط با مناطق نابسامان شهری کشورهای منطقه از طریق کارگروه منطقه‌ای به دست خواهد آمد. 

کیان‌پور از استانداردسازی شاخص‌های شناسایی سکونت گاه‌های نابسامان شهری، تشیکل بانک اطلاعاتی مربوط، سیاست‌های کشورهای منطقه برای پیشگیری ساماندهی و بهسازی سکونت‌گاه‌های نابسامان شهری و شیوه‌های تامین منابع مالی به منظور بهسازی بافت‌های نابسامان شهری به عنوان محورهای نشست منطقه‌ای کارگروه بهسازی مناطق نابسامان شهری آسیا و اقیانوسیه نام برد.

 

سهمیه ۸۰ هزار واحدی تهران در بافت فرسوده

 

مدیرعامل شرکت عمران وبهسازی شهری ایران با بیان اینکه امسال ۱۰۰ هزار واحد بافت فرسوده تسهیلات نوسازی دریافت می کنند، گفت: از محل سهمیه این ۲۰۰ هزار واحد، ۸۰ هزار واحد به شهر تهران تعلق دارد که ۳۰ هزار واحد آن از محل خط اعتباری مسکن مهر و ۵۰ هزار واحد از محل منابع داخلی تامین می شود.

 

وی بابیان اینکه ۳۰ هزار واحد بافت فرسوده در تهران با نرخ سود ۹ درصدی تسهیلات دریافت می کنند و ۵۰ هزار واحد هم با نرخ سود تسهیلات ۱۵ درصدی و بازپرداخت ۱۳ ساله آن را می پردازند.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه سهمیه ۵۰ هزار واحدی برای تهران موقعیت خوبی را ایجاد کرده است، اظهار داشت: سازندگان و انبوه سازان می توانند برای دریافت وام بافت فرسوده به شرکت عمران و مسکن سازان در هر استان مراجعه کنند.

 

کیان پور به اجرای چند پروژه شهری در شهرهای بزرگ کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۷۲ هزار هکتار بافت فرسوده مصوب در محدوده ۴۷۱ شهر کشور شناسایی شده است.

 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: ۲۴ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی در ۶۰ شهر کشور شناسایی شده است که در ۱۸ شهر مراکز استان ها پروژه های توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی و افزایش سطح خدمات در حال اجرا است که تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

 

وی بابیان اینکه به دنبال این هستیم تا این شهرها را به ۳۰ شهر افزایش دهیم، گفت: سال گذشته به ۲ هزار واحد مسکونی در قالب ۴۰۰ پرونده، وام ودیعه مسکن ارایه شد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وام ودیعه مسکن در تهران ۱۲ میلیون تومان، در کلان شهرها ۸ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۴ میلیون تومان است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.