بزرگترین تولید‌کنندگان عسل جهان

در سال ۱۹۸۹ با تلاش اداره ملی عسل آمریکا ماه سپتامبر به عنوان ماه ملی عسل این کشور اعلام شد. از این رو هر سال در این ماه وزارت کشاورزی آمریکا فهرستی از برترین تولیدکنندگان عسل جهان را معرفی می‌نماید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران  به نقل از بازار خبر محصولات متفاوتی در جهان از عسل یا ترکیب عسل تهیه می‌شوند. عسل در عرصه‌های متفاوتی همچون کاربردهای پزشکی، پیشگیری از بیماری و حفظ سلامت مورد استفاده واقع می‌شود. اعلام فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان عسل در پی ترغیب صنعت عسل‌داری در جهان بوده که برترین‌های اول این فهرست عبارتند از:

۱- چین
حتی قبل از کشف خواص درمانی عسل. این ماده به عنوان ماده‌ای برای التیام و بهبود بیماری در این کشور مورد استفاده واقع می‌شد. علاوه بر اینکه این کشور بزرگ‌ترین تولید کننده عسل در سال‌های گذشته بوده است، تبدیل به بزرگ‌ترین صادرکننده عسل جهان هم شده است. سابق بر این، رقبای اصلی آن مکزیک و آرژانتین بودند. میزان کل تولید عسل این کشور ۳۰۵ هزار تن در سال است.

۲- ایالات متحده آمریکا
علیرغم خشکسالی در اکثر ایالت‌های آمریکا که بر محصول عسل هم تأثیر داشته است، این کشور در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد. منابع خوب تولید عسل در شمال شرق، شرق میانی،‌ جنوب شرق و جنوب غرب آمریکا یافت می‌شوند. میزان تولید عسل این کشور در سال ۸۲ هزار تن است.

۳- آرژانتین
عسل یکی از عوامل تقویت کننده اقتصادی کشور آرژانتین است چرا که درآمد سالانه این کشور از صادرات عسل ۱۰۰ میلیون دلار است. در حقیقت این کشور ۸۰ درصد از عسل خود را صادر کره و در ۲۰ درصد از صادرات جهانی عسل هم نقش دارد. ۵۰ درصد از عسل این کشور به آلمان صادر می‌شود.  کل حجم تولید عسل آرژانتین ۸۰ هزار تن در سال است.

۴- ترکیه
این کشور در رده چهارم تولید عسل در جهان قرار دارد، اما در زمینه تولید عسل صنوبر در رده اول جهان قرار دارد. در حقیقت ۹۲ درصد از عسل صنوبر در ترکیه تولید شده و ۸ درصد مابقی در یونان تولید می‌شود. میزان تولید عسل این کشور در سال ۷۳٫۹۲۹ تن است.

۵- اوکراین
بر اساس گزارشات این کشور حدود تقریبی حجم تولید سالانه این کشور ۵۰ تا ۷۰ هزار تن است. منبع اصلی تولید عسل در این کشور که ۵۰ درصد از کل تولید را در بردارد از گل آفتابگردان است و ۱۰ درصد میزان عسل از گل اقاقیا و گندم سیاه تولید می‌شود. مابقی منابع مربوط به انواع گوناگون عسل تولید شده در مناطق متفاوت اوکراین است. میزان کل تولید عسل این کشور ۶۰٫۵۰۲ تن بوده است.

۶- مکزیک
عسل بخشی از غذای اصلی مردم مکزیک را تشکیل می‌دهد. عسل شکوفه‌های پرتقال و عسل آووکادو از پرطرفدارترین عسل های مردم این کشور است. زنبورهای آفریقایی تولید کننده اصلی عسل در مکزیک هستند. عسل در مکزیک به رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شود که به خاطر نوع شهد گل مورداستفاده توسط زنبور است. حجم کل تولید عسل این کشور، ۵۶٫۸۰۸ تن در سال است.

۷- روسیه
این کشور با تولید ۵۳۰۰۰ تن عسل در سال در رده هفتم قرار دارد. معمولاً در این کشور از عسل در چای،‌ نان و پن کیک استفاده می‌شود.

۸- هند
عسل بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ قبل از میلاد در هند کشف شد. زنبورداری یکی از صنایع اصلی این کشور به شمار می‌آید. بر اساس گزارش این کشور، میزان پیش‌بینی شده تولید عسل جنگلی در حدود ۱۰ هزار تن در سال است. بر اساس رده‌بندی اخیر، این کشور با تولید ۵۲ هزار تن عسل در سال در جایگاه هشتم قرار می‌گیرد. این عسل به شرکت‌های داروسازی و سایر صنایع غذایی در هند صادر می‌شود.

۹- اتیوپی
با کل حجم تولید ۳۹ هزار تن در سال در جایگاه نهم قرار دارد. بعلاوه اولین تولید کننده عسل در آفریقا و چهارمین تولید کننده موم عسل در جهان تلقی می‌شود. اکثر تولیدات این کشور به صورت شانه عسل و خود عسل است. واردکنندگان عسل این کشور شامل کشورهای اروپایی، ژاپن و برخی از بخش‌های ایالات متحده هستند.

۱۰- اسپانیا
بر اساس ارزیابی اخیر، کل حجم تولید عسل این کشور ۳۷۰۰۰ تن است. در این کشور انواع منابع غنی عسل نظیر عسل آووکادو، شاه بلوط، شکوفه پرتقال، رزماری و آویشن یافت می‌شود. در حال حاضر در حدود ۴۰ شرکت در اسپانیا وجود دارند که بیش از ۲۰ تن عسل در اسپانیا تولید می‌کنند.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.