بزرگی شکم بدون دلیل مشخص نشانه چیست؟

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بزرگی شکم بدون دلیل مشخص و بروز مشکلات گوارشی را از علائم هشدار دهنده ابتلا به سرطان تخمدان برشمرد.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر آذر فانی پاکدل با اشاره به اینکه سرطان تخمدان در ایران شایعترین سرطان دستگاه تولید مثل زنان به شمار می رود و به طور معمول در سنین بالا و پس از دوران یائسگی دیده می شود اظهار داشت:‌ علائم گوارشی مثل سوء هاضمه ، تهوع ، سیری زودرس ، نفخ و یبوست ، بزرگی شکم بدون دلیل مشخص ، و توده تخمدانی در یک زن یائسه که به طور تصادفی کشف شده باشد از علائم هشدار دهنده ابتلا به این نوع سرطان به شمار می رود.
 
وی با اشاره به اینکه این بیماری حتی در اندازه‌های کوچک هم می‌تواند انتشار داخل شکمی داشته باشد و هنوز هیچ روشی برای تشخیص سرطان تخمدان در مراحل اولیه در افراد بی‌علامت استاندارد نشده است خاطر نشان کرد:‌ در صورت وقوع هر یک از این علائم و تداوم آن با وجود درمان، فرد باید با پزشک خود مشورت کند و در صورت لزوم تحت بررسی‌های تشخیصی چون سونوگرافی و غیره قرار گیرد.
 
عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه اظهار داشت:‌ سرطان سومین عامل مرگ و میر در ایران است. سالانه بیش از ۳۰ هزار نفر از هموطنان در اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند.
 با توجه به میزان بروز مرگ و میر بالا و بار سنگین مالی که بر دوش سیستم بهداشتی می‌گذارد ، سرطان به عنوان سومین اولویت بهداشتی کشور در نظر گرفته شده است و نیاز به مداخله برنامه‌ریزی شده‌ای به منظور پیشگیری و کنترل دارد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.