بزرگ‌ترین ضربه را به آموزش و پرورش، نگاه‌ها زده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک میلیون فرهنگی دوباره در کشور ساماندهی شده‌اند، گفت: بزرگ‌ترین ضربه را به آموزش و پرورش، نگاه‌ها زده است.

به گزارش فارس ،‌ حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش امروز در هم‌اندیشی تبیین و جایگاه دانشگاه فرهنگیان در نظام آموزش و پرورش اظهار داشت: در طول سه سال گذشته تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا ریل‌گذاری‌ها در آموزش و پرورش انجام پذیرد؛ ریل‌گذاری‌هایی که آموزش و پرورش را در مسیر تحول بنیادین قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه برخی از وی می‌پرسند «با ایجاد تحول بنیادین چه اتفاقی در آموزش و پرورش افتاده است؟» گفت: ما ادعا نکردیم که تحول بنیادین شکل گرفته است، بلکه زیرساخت‌های تحول بنیادین را شکل دادیم.

حاجی‌بابایی ادامه داد: اگر ۱۵ وزیر آموزش و پرورش نیز بعد از بنده فعالیت کنند، باز می‌گویند «در مسیر تحول بنیادین هستیم.»

وی اضافه کرد: برخی می‌گویند کتاب ششم ابتدایی خوب است، اما ایراداتی دارد؛ ۱۵۰ سال بعد نیز یکی از وزیر آموزش و پرورش می‌پرسد، کتاب ششم ابتدایی خوب است، اما ایراداتی دارد، چرا که تنها کتابی که نمی‌توان به آن ایراد گرفت، قرآن است.


* بزرگ‌ترین ضربه را به آموزش و پرورش، نگاه‌ها زده است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه باید کاملاً دگرگون شود، گفت: نگاه‌ها باید دگرگون شود و برداشت‌ها باید عوض شود؛ بزرگ‌ترین ضربه را به آموزش و پرورش نگاه‌ها زده است.

وی افزود: برخی می‌گویند شأن معلم را بالا برده‌ام؛ اما این جمله غلط است؛ نه من و نه هیچ‌کس نمی‌تواند شأن معلم را بالا ببرد، بلکه شأن معلم بالا هست و این نگاه‌هاست که تغییر می‌دهیم.

حاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه چیزی در هستی به غیر از تربیت معنای واقعی ندارد، بیان کرد: میزان ارزش هر کسی به اندازه تربیتش است؛ ما انسانی را تربیت می‌کنیم که دارویی تولید نکند که انسانی را بکشد.

* روند غلط در آموزش و پرورش

حاجی‌بابایی به روندی غلط در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ما دانش‌آموزان را از دبستان به راهنمایی پمپاژ می‌کنیم، از راهنمایی به دبیرستان و از دبیرستان به دانشگاه؛ و این راه درستی نیست.

وی ادامه داد: مهمترین کاری که در دانشگاه فرهنگیان باید انجام دهیم، این است که حریمش را مشخص کنیم، چرا که دانشگاه فرهنگیان برای تعلیم و تربیت و توانمندسازی نیروهای آموزش و پرورش فعالیت می‌کند.

* در دانشگاه فرهنگیان همه معلم می‌شوند نه کارمند

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دانشگاه فرهنگیان همه معلم می‌شوند، اظهار داشت: دانشگاه‌های دیگر کشور همه نوع تولیدات دارد و تنها دانشگاهی که کارمند تولید نمی‌کند، دانشگاه فرهنگیان است.

وی به کارگیری اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و ادامه داد: در به کارگیری اعضای هیئت علمی این دانشگاه باید دقت نظر وجود داشته باشد و هر کسی نمی‌تواند وارد شود.

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش به ایجاد پایه ششم ابتدایی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: چهل و دو سال پیش وقتی ششم ابتدایی حذف شد، عنوان کردند که تغییری در آموزش و پرورش ایجاد شده است، در حالی که تنها دانش‌آموزان از پایه پنجم به اول راهنمایی رفتند؛ در حالی که اکنون یک پایه جدید به آموزش و پرورش اضافه شده است.


* ساماندهی مجدد یک میلیون فرهنگی

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برای ایجاد پایه ششم ابتدایی ۶۰ هزار کلاس درس ایجاد شده است، اظهار داشت: مجبور شدیم یک میلیون معلم را دوباره ساماندهی کنیم.

وی به تألیف کتب پایه ششم ابتدایی اشاره کرد و ادامه داد: تألیف کتاب‌های ششم ابتدایی خود داستانی است که برای آن روند طولانی و کار زیادی انجام شده است.

حاجی‌بابایی افزود: ۳۲۰ هزار کلاس ابتدایی در کشور تشکیل شده است که اگر از این تعداد ۲ هزار یا ۵ هزار کلاس مشکلاتی داشته باشند، از نظر درصدی ببینید چند درصد می‌شود؟

وزیر آموزش و پرورش به نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و افزود: در نظام رتبه‌بندی معلمان برای دوره ابتدایی جایگاه ویژه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.

حاجی بابایی ادامه داد: در دانشگاه ویژه فرهنگیان آنقدر باید متخصص ابتدایی وجود داشته باشد تا این دوره سرشار از معلمانی شود که دارای مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند.

 

وی در خصوص دانشجویان دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه باید دانشجویانی را تربیت کند که هنرمندترین افراد در تدریس باشند و تمام دانشجویان پذیرش‌شده نیز باید تعهد دبیری داشته باشند.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.