بسم الله الرحمن الرحیم با عرض سلام و احترام در مورد…

rasool ( تحصیلات : لیسانس ، ۲۴ ساله )

بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و احترام
در مورد دو حدیث برایم شبهه بوجود آمده. در حدیثی از پیامبر اسلام(ص) داریم که : «می فرماید: هرگاه مردان و زنان امت من، از پوشیدن کفش ها و نعلین های پاره پاره و وصله دار دوری کنند، خدا بر آن ها آسان گیرد». سوال اینجاست که حضرت علی (ع) به کفش های فرسوده و کهنه ی خود مدام وصله می زدند؟ یا کفش های بسیار کهنه ی بزرگی همچون آیت الله مشکینی(ره) شهره ی عام و خاص بوده است؟؟؟
حدیث دوم حدیثی است که فکر میکنم از وجود نازنین پیامبر اسلام(ص) باشد که فرمودند: خدا دعای چهار گروه از مردم را اجابت نمی کند از جمله کسانی که موقع قرض دادن به دیگران شاهدی بر آن نمی گیرند (نقل به مضمون). حالا سوال اینجاست که اگر بخواهیم برای دادن قرض به دیگران شاهد بگیریم آبروی اون شخص مقروض به خطر میفته، پس چکار کنیم؟
با تشکر و سپاس

مشاور ( حسن نجفی – یکشنبه، ۹ مهر )

دوست گرامی نکته ای که می فرمایید اتفاقا کسی از امام صادق علیه السلام سوال نمود . سفیان ثوری در مسجدالحرام می گذشت، حضرت امام جعفر صادق علیه السلام را دید که جامه های نفیس باقیمت پوشیده اند. گفت که: والله که می روم و او را بر پوشیدن این جامه ها سرزنش می کنم. پس به نزدیک حضرت آمد و گفت: والله ـ یا بن رسول الله ـ که پیغمبر مثل این جامه ها نپوشید و علی بن ابی طالب و هیچ یک از پدرانت چنین لباسی نپوشیدند.

حضرت فرمود که: حضرت رسول صلی الله علیه و آله در زمانی بودند که در میان مسلمانان تنگی بود، لهذا بر خود تنگ می گرفتند. و بعد از آن وسعت به هم رسید. پس سزاوارترین اهل دنیا به صرف کردن نعمت های خدا نیکوکاران اند. پس آن آیه را خواندند که: « قُلْ مَنْ حَرّمَ زینَهَ اللّهِ…» پس، ما سزاوارتریم از دیگران به اینها.

بعد از آن فرمود که: ای ثوری این جامه ها که می بینی از برای لذت نفس نپوشیده ام؛ از برای مردم پوشیده ام. بعد از آن دست سفیان را گرفتند و به نزد خود کشیدند و جامه ای که بر بالای آن پوشیده بودند دور کردند و به او نمودند جامه ای را که ملاصق( چسبیده ) بدن ایشان بود. جامه ای بسیار خشن بود. فرمودند که: این جامه خشن را از برای خود پوشیده ام و آن جامه نفیس را از برای زینت نزد مردم. پس دست انداختند و جامه ای خشن که سفیان بر بالای جامه ها پوشیده بود دور کردند. جامه ملاصِقِ بدنش، جامه بسیار نرمی بود. فرمود که: این جامه بالا را تو برای ریای مردم پوشیده ای، و جامه نفیس را برای لذت نفس در زیر پوشیده ای. لذا اگر سطح رفاهی جامعه و فرد انقدر باشد که بتواند لباس نیکو تهیه کند باید طبق عموم جامعه رفتار کند . کلینی به سند معتبر از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده است که: خداوند عالمیان جمیل( زیبا ) و نیکوست و جمال و زینت را دوست می دارد، و دوست می دارد که اثر نعمت او بر بنده اش ظاهر باشد. این از شبهه اول
اما سوال دوم کسی که قرض میخواهد نباید اصلا خجالت بکشد چرا که قرض است و باید ان پول را دوباره برگرداند . لذا اگر صدقه و کمک باشد بله بهتر است مخفی باشد اما در قرض اشکالی ندارد و بهتر است طبق دستور خدا عمل شود چون باید بازگردانده شود در نتیجه شاهد نیاز دارد . موفق باشید .


مشاوره راسخون / اعتقادی
بازنشر:ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.